BaB 8

True Story Completed 20040

Ramai sungguh tetamu yg hadir,kedengaran para tetamu,memuji masakan tuan rumah.tepat jam 12.30 tgh hari,kompang di palu dgn meriah sekali,sambil para tetamu menjamu selera di meja mkn.boleh di katakan seluruh para tetamu memuji2 akan kecantikkan pasangan pengantin itu.kelihatan keluarga along seperti tidak gembira,semasa berarak di belakang pengantin sambil memegang dulang hantaran.lebih2 lg zam salah seorang wakil dari pihak pengantin lelaki yg memegang hantaran tersebut.zam kelihatan kuat,tp hakikatnya lemah seluruh badannya."tak sangka kau sanggup khianati cinta kita,dan akhirnya kau kahwin dgn abg kandung aku"...kata2 zam tu telah di dengari oleh umi."bang ngah sabar ye nak..,x de jodoh bang ngah dgn shira,mungkin bang ngah akn brtemu jodoh dgn perempuan yg lebih baik dari shira",balas umi,sambil umi mengusap2 belakang zam.pasangan pengantin telah pun duduk di ats pelamin.seusai keluarga along menjamu selera,mereka semua bergambar bersama pengantin utk di buat kenang2an.setelah kesemua bergambar,mereka meminta diri utk pulang,dan tinggallah along di rumah mertuanya.

Waktu mlm selepas solat,mkn,along membantu babah mertuanya mengemas2 apa yg patut,membasuh periuk2.hampir lewat mlm juga,barulah along masuk ke dlm bilik utk merehatkan diri bersama isterinya.lebih kurang hampir 2 bulan mereka tinggal di rumah mama shira,tanpa along berkerja.iya la....sekolah x hbis...nk keje apa?...harap mak bapak pulak yg menanggung mkn minum tempat tinggal segala.dah la segala kenduri kendara majlis perkahwinan semua di tanggung oleh mak bapak kedua2 belah pihak.along memutuskan utk keluar dari rumah mertuanya dan ingin membawa sekali isterinya.akhirnya along membawa isterinya pulang kerumah uminya.dlm pada duduk di rumah uminya,umi dh x byk berckp dgn shira,umi selalu melarikan dirinya utk bertemu dgn shira.puas shira cuba utk mngambil hati umi dan abah,tetapi kecewa.setiap hari shira memasak utk hidangan sekeluarga,tetapi tidak di sentuh oleh umi dan abah,hanya suaminya along sahaja yg menjamah.adik2 yg lain,hana dan azal tidak lg tinggal di rumah umi,sebaliknya mereka tinggal di rumah nenek dan datuknya yg tidak jauh dari umah umi dan abah.masing2 cuba menggelakkan diri utk bersua muka dgn shira.bg mereka semua...shira adalah perempuan jahat yg cuba memporak berandakan adik beradik,iaitu along dan bang ngah.abg ngah mmng sungguh2 merajuk hati,awek sendiri x setia dan jujur,manakala abg kandung sendiri sanggup merampas kekasih adik.padan muka shira...ingat dh kenal2 sebelum ni,org semua boleh terima?...mmng x la...habis hati org di hancurkan.lebih2 lg hati mak2 bpak2,org hrpkan belajar sehingga berjaya dulu,bru kahwin...ni x...belajar pun x hbis lg....hello....

Kecewanya kedua2 ibu bapa mereka semua.dan sekarang ni,along pulak tgh serabut,kerana tiada pekerjaan.nk tanggung ank org ni bai....hari2 beli paper tgk kt ruangan carian pekerjaan,tetapi kesemua nk kan lulusan SPM.along mulai terasa malu dgn umi dan abahnya,sebb masih menanggung mkn minum dan tempat tinggal.along ada seorang kenalan,yg di panggil abg meor.along kenal abg meor ni pun semasa minum2 kt kedai mkn,kebetulan along tgh tgk ruangan perkerjaan.dan abg meor mnyapa along..."lu tgh cari keje ke"?,..."aah wa tgh cari keje ni"..."lu nk cari keje yg mcm mana"?..."apa2 pun bole la,x milih2 pun masa sekarang ni,jnji dpt duit,cun la"..."esok pg kul 10 dtg la kt tempat wa,ni alamat,x jauh pun dari sini,jln kaki kt ats tu je sampai,wa tunggu lu sok"..."ok...sok wa jumpa lu kt sana"...keesokkan pg,along pergi ke alamat yg abg meor bg,mmng ternyata kilang yg abg meor keje tu,kilang cat nippon,mmng nk guna perkerja,jd nya abg meorlah yg bawak along jumpa tauke utk di temuduga,akhirnya along dpt keja di situ dgn gaji bulanan sebanyak RM800.alhamdulillah bermulalah kehidupan along dan isterinya.

Setiap awl pg,shira akn membuatkn sarapan utk suaminya,seperti nasi goreng/mee goreng/beehoon goreng/kuey teow goreng,utk di bawa bekal oleh suaminya ke tempat kerja.dpt la along membuat saving masa akn dtg nnti.shira seperti biasa akn pergi ketempat suaminya bekerja apabila waktu mkn tgh ari,shira akn menemani suaminya mkn,lg pun shira bosan duduk dirumah sendirian.kesian shira melihat keadaan suaminya yg bersusah payah utk menanggung dirinya.abah selalu marah2 along,kerana keje di tempat itu.ank org senang,tp keje begitu.hampir setahun juga along keje di kilang cat tu,abah mulai rasa x senang,akhirnya abah menyuruh along ambil semula peperiksaan SPM yg akan di biayai oleh abah.setelah penat dan berbuih mulut abah menasihati along,akhirnya along terpaksa akur dgn keputusan abah,utk sambung belajar semula.abah memanggil guru persendirian utk mngajar semua mata pelajaran utk along pd waktu mlm.jdnya waktu siang hari along bole lah bekerja utk menambah duit perbelanjaan terhadap isterinya.along juga semangat utk belajar lg demi isterinya.shira juga byk menyokong suaminya dari belakang.

Tibalah peperiksaan SPM akan berlangsung,along mengambil tempat peperiksaan di sekolah persendirian...swasta la...selesai kesemua mnjawab kertas peperiksaan hampir 2 minggu menghadap......kini....along menunggu keputusan SPM selama 3 bulan...selama itu jugak lah along bekerja di kilang cat tersebut.apabila waktu cuti...sabtu dan ahad,along akn membawa shira bersiar2 di shoping mall,utk membeli keperluan masing2.semasa perjalanan pulang ke rumah,along terpandang sebuah hotel di jln ampang...lalu along menyapa shira..."syg...,cuba tgk hotel tu,abg ingat nk cuba minta keje kt situ la",..."ermmm bole jugakkan,try la tnya,mna tau ada kerja kosong",kata shira.pada hari isnin patutnya along gi keje kt kilang cat tu,tp along ambil mc,sebb nk gi hotel tempoh hari utk brtnyakan psl keje kosong.shira juga di bawa sekali oleh along.

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience