BAB 7

Horror & Thriller Completed 33313

Masa bila pula dia mengekori aku? Setahu aku, tiada sesiapa di belakang aku masa aku ke rumah Mat Kepoh ni. Jalan mana pula minah ni lalu tadi? Aku merenung Cik Leha dengan riak curiga.

“Terima kasih..Wak Leman tak marah ke Cik Leha datang sini?” Aku masih tidak puas hati.

“Tak..dia yang suruh. Kalau Leha nak jumpa abang selalu pun dia tak marah..” Cik Leha senyum dan mula minta diri.

Aku terkedu mendengar kata-kata Cik Leha. Tubuh kecil milik Cik Leha mula hilang ditelan kegelapan malam. Dalam dunia serba moden ini, Cik Leha masih lagi menggunakan obor yang dibuat daripada pelepah kelapa dan daun kelapa sebagai penyuluh jalan yang gelap.

“Sam..ilmu apa yang kau pakai sampai minah tu suka kat kau? Dia isteri Wak Leman la Sam..kau hati-hati sikit.” Mat Kepoh kelihatan cemburu. Dia segera masuk ke rumah meninggalkan Sam seorang diri di pangkin.

Aku termenung di atas katil. Kata-kata Cik Leha tadi membuatkan aku bingung seketika. Biar betul Wak Leman tak marah apa-apa. Takkan tak ada rasa cemburu langsung! Pelik! Aku mesti siasat!

Esok pagi, aku mula mengemas. Aku kena pulang ke kampus semula. Pengajian aku pada tahun akhir hanya tinggal dua bulan saja lagi. Mat Kepoh pula sudah setahun bekerja sedangkan aku masih mengadap buku. Aku tak boleh berlama di kampung. Buatnya Cik Leha gilakan aku, parah!

“Sam! Kau dah nak balik ke?” Laung Mat Kepoh sambil berlari ke arah aku.

Aku letak beg sandang di atas bangku tempat menunggu bas. Aku pandang Mat Kepoh yang berlari-lari ke arah aku.

“Ada apa Mat?”

“Cik Leha!”

“Kenapa dengan cik Leha?” Aku bingung.

“Dia sakit! Kau tak nak tengok ke?”

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience