BAB 11

Horror & Thriller Completed 33313

Pulut kuning lagi? Biar betul! Aku memerhati sekeliling. Mana tahu ada benda pelik dalam rumah itu yang boleh dikaitkan dengan kematian Mat Kepoh. Nyata tiada apa-apa pun yang pelik. Semuanya seperti biasa.

“Malam tu, apa yang Wak telah buat pada Mat?” Sekali lagi aku menyoal. Tidak puas hati dengan tindakan Wak Leman yang tidak mengendahkan pertanyaan aku tadi.

“Jemputlah minum dulu. Ni pulut kuning yang Leha buat. Sedap. Rasalah!” Wak Leman menghulurkan sepiring pulut yang dikepal bulat-bulat kepada aku sebaik sahaja Cik Leha keluar dari dapur membawa dulang berisi pulut dan air kopi.

“Wak jangan nak naikkan darah saya! Wak yang bunuh Mat!!” Darah aku mula menggelegak. Tangan aku genggam kuat.

“Abang…suami Leha tak bersalah. Sebenarnya Leha yang bersalah. Malam tu, Mat datang. Dia merayu pada Leha agar cintanya dibalas dan jadikan dia suami Leha. Leha serba salah. Lalu dia…” Kata-kata Cik leha terhenti di situ. Dia menjeling pada Wak Leman di sebelah.

“Dia apa??” Aku mendesak.

“Samdol..Mat cuba buat benda tak baik pada Leha. Dia cuba ambil kesempatan pada Leha yang sakit. Masa tu Wak tak ada di rumah mencari ubat untuk Leha. Penyakit Leha susah diubatkan kalau dah sakit. Nasib baik Wak sempat sampai rumah.” Wak Leman berkata sambil menundukkan wajah.

“Habis? Macam mana dia boleh mati?” Aku semakin keliru.

“Entahlah! Wak tak buat apa-apa pun. Lepas Wak marahkan dia, dia terus pulang ke rumah.” Wak Leman pandang aku dengan riak bersahaja.

Aku semakin bingung. Jalan penyelesaian masih belum jumpa. Kematian Mat Kepoh seperti misteri. Aku mula minta diri untuk pulang tetapi dihalang oleh Cik Leha. Aku mula tergamam bila Cik Leha tiba-tiba memeluk aku dengan kuat sambil menangis.

“Err..apa yang Cik Leha buat ni?” Aku tolak Cik Leha dengan kuat. Terkejut dengan tindakannya.

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience