BAB 6

Horror & Thriller Completed 33313

“Tapi aku tak faham..kenapa Wak jemput kau, bukan aku?” Jari telunjuk Mat Kepoh diketuk-ketuk pada dagunya.

“Entah…yang aku pelik, aku sorang je yang muda. Tetamu lain semuanya sudah tua kerepot macam Wak tu!” Aku garu kepala.

Masing-masing diam seketika. Bunyi cengkerik memecah kesunyian malam. Dari jauh suara burung hantu turut bersahutan. Mat Kepoh mula menarik kain pelekat menyelimuti tubuh keringnya.

“Sam..kau rasa Wak Leman tu betul ke?” Mat Kepoh bersuara perlahan.

“Maksud kau?”

“Yalah…aku tak percaya minah secantik itu boleh kahwin dengan Wak Leman yang tua bangka tu. Kalau orang macam kita ni logik la sikit..aku rasa Wak tu ada ilmu la.” Mat Kepoh berkata dengan penuh keyakinan.

“Ilmu? Maksud kau ilmu pengasih? Eh! Kalau betul, aku pun nak sikit! Sorang pun belum sangkut ni!” Aku sengih.

Mat Kepoh ketawa mendengar kata-kata aku. Aku hanya senyum. Gelak kami terbantut bila tiba-tiba Cik Leha muncul di depan kami. Gulp! Sekali lagi aku menelan liur. Aku pandang Mat Kepoh. Mulut Mat Kepoh sudah terlopong, tidak berkelip memandang Cik Leha.

“Maaf bang..abang tertinggal topi tadi. Ni saya pulangkan semula. Sebab esok kami nak ke kampung seberang dua tiga hari. Jadi saya hantar topi ni kat abang kalau-kalau abang cari nanti.” Cik Leha tersenyum manis.

“Err..ma…macam mana Cik Leha tahu saya kat sini?” Aku mula pening. Cik Leha aku pandang tidak berkelip.

“Oh..sebenarnya tadi, masa abang keluar dari rumah, saya nak mengemas ruang tamu. Ternampak topi abang. Terus saja saya panggil abang tapi abang dah jauh pergi. Saya segera mengekori abang. Nah topi abang!” Cik Leha senyum lagi.

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience