Bab 3 : Pertolongan

Adventure Completed 1332

BAB 3 - PERTOLONGAN

“Syaza, tolong bantu kami. Kami memerlukan pertolongan kalian di sini. Alam ini semakin musnah, Syaza. Kami tak mampu untuk membantu alam ini. Tolong kumpulkan yang lain Syaza. Alam ini memerlukan bantuan kalian berenam,”

“Nanti!” terjaga Nik Akhil apabila mendengar jeritan isterinya.

Tubuh Siti Syazanah yang sedang duduk dengan nafasnya yang tercunggap-cunggap didakap erat oleh Nik Akhil.

“Sayang mimpi buruk lagi ke?” risau Nik Akhil.

“Abang, sayang rasa mimpi itu benar, abang. Mereka memerlukan orang untuk menyelamatkan mereka,” teresak-esak Siti Syazanah di dalam dakapan suaminya.

“Shuu..bawa bertenang, sayang. Ianya hanya mainan tidur,” pujuk Nik Akhil.

Nik Akhil membelai isterinya sehingga isterinya kembali terlena. Selepas membaringkan isterinya semula, Nik Akhil mula berfikir. Hampir seminggu isterinya bermimpi ngeri dan meracau secara tiba-tiba. Dia bimbang jika mimpi itu memudaratkan kesihatan isterinya.

Pada pagi itu, Nik Akhil enggan berjauhan dengan isterinya kerana risau akan kesihatan isterinya namun isterinya membantah. Lagipun, Nik Akhil kerap mengambil cuti semata-mata untuk menjaga Siti Syazanah.

“Abang jangan risaukan sayang. Sayang baik-baik je. Baik abang pergi kerja sekarang. Nah, ini beg abang,”

Siti Syazanah menghulurkan beg kepada suaminya. Dengan lemah, beg tersebut disambut. Kucupan dilabuhkan pada dahi isterinya selepas Siti Syazanah mencium tangannya.

Selepas hilang kelibat suaminya, Siti Syazanah masuk ke dalam bilik stor. Dia mencari sesuatu di setiap sudut bilik tersebut.

“Dah jumpa!” lebar senyumannya apabila menjumpai sekotak besi bersaiz buku tulis sekolah yang berkunci.

Dia mengemas bilik yang bersepah disebabkan oleh perlakuannya sebelum masuk ke dalam bilik tidurnya. Kotak itu digilapnya dengan bersih. Dengan menggunakan kunci yang tergantung pada rantai lehernya, kotak tersebut berjaya dibuka.

Terdapat sebuah buku di dalam kotak tersebut. Dia mengeluarkan buku tersebut dan meletakkan kotak di atas meja bersebelahan dengan katil.

Badan disandarkan pada kepala katil sebelum dia memulakan pembacaannya. Buku tersebut merupakan buku nota yang digunakannya pada 5 tahun yang lepas. Disebabkan dia kurang pasti dengan isi kandungan pada buku nota itu walaupun ianya ditulis menggunakan tulisan tangannya sendiri, dia akhirnya menyimpan buku tersebut.

Sehelai demi sehelai helaian buku itu diselaknya. Pelbagai reaksi yang dipamerkan pada wajahnya apabila membaca nota tersebut.

Tepat pukul 6 petang, Nik Akhil pulang ke rumahnya.

“Sayang?” panggil Nik Akhil namun tiada sahutan.

“Sayang?!” cemasnya lalu mencari isterinya bermula dari dapur, tandas sehinggalah ke dalam bilik tidurnya.

“Sayang?! Alhamdulillah sayang tiada apa-apa,” tubuh isterinya yang sedang berdiri termenung di balkoni bilik tidurnya dipeluk dari belakang.

“Eh? Abang dah balik? Maafkan sayang sebab tak sedar,” terkejut Siti Syazanah apabila suaminya sudah pulang.

“Tak apa. Abang maafkan. Sayang, kenapa ni? Macam ada masalah je?” pelik Nik Akhil apabila isterinya ralit merenung matanya.

“Abang, abang pernah rasa apa-apa tak pada 5 tahun lepas?” soal Siti Syazanah.

“Emm…abang pun tak pastilah, sayang. Tetapi, abang mula berubah selepas terjaga dari tidur pada 5 tahun yang lepas. Kenapa sayang tanya ni?” ragu Nik Akhil.

“Kalau sayang cakap, abang akan percayakan sayang tak?” berhati-hati Siti Syazanah bertutur kata.

“Sayang nak kata apa?”

Soal Nik Akhil kembali selepas membawa isterinya duduk di atas katil. Pintu balkoni ditutup manakala lampu bilik tidur dibuka.

“Sebenarnya, kita pernah bertemu pada 5 tahun yang lepas, abang,”

Terkejut Nik Akhil.

“Saya tahu mesti abang terkejut. Sayang pun terkejut juga selepas membaca diari tadi,” sambung Siti Syazanah.

“Diari apa, sayang?” matanya teralih melihat buku yang berada di atas katil.

Mungkin itu diari yang dimaksudkan oleh isterinya.

“Saya nak abang baca diari ni. Lepas tu, sayang akan terangkan semuanya pada abang,” serius Siti Syazanah.

Melihat kesungguhan isterinya, Nik Akhil menganggukkan kepalanya. Dia juga ingin tahu dengan pertemuan pertama mereka.

Selesai membersihkan diri, makan malam dan solat berjemaah, mereka berdua masuk ke dalam kamar tidur semula. Siti Syazanah di dalam posisi baring manakala Nik Akhil bersandar pada kepala katil. Diari isterinya yang berusia 5 tahun itu dibaca dengan tekun.

Dia agak terkejut apabila namanya turut berada di dalam diari tersebut. Selesai membaca, dia menutup lampu tidur apabila menyedari isterinya sudah terlena di sampingnya. Dia memeluk isterinya sambil mencium ubun-ubun isterinya.

‘Alhamdulillah. Akhirnya, Syaza menjadi isteri abang juga,’ desis hati Nik Akhil.

Selepas membaca diari itu, ingatannya beransur-ansur kembali. Kebanyakan memori bersama Siti Syazanah ketika di alam aneh mula bermain-main di dalam ingatannya. Malah, isi hatinya kuat mengatakan bahawa dia menyukai gadis itu pada 5 tahun yang lalu. Kini, dia akhirnya berjaya memiliki gadis yang telah mencuri hatinya.

**********

“Tolong kami, Syaza,” gadis bersuara lembut muncul kembali.

“Jangan risau, kak Mila. Kami pasti akan menyelamatkan alam aneh,” nekad Siti Syazanah.

***********

Terkejut Siti Syazanah apabila suaminya turut mengingati kenangan di alam aneh itu. Selepas itu, Siti Syazanah menceritakan mimpi yang mengganggu lenanya baru-baru ini.

“Jadi, sayang kata yang alam aneh tu dalam bahaya?” soal Nik Akhil untuk kepastian.

Siti Syanah membalas dengan anggukan kepala.

“Ye, abang. Kak Mila dan abang Shahril berada di sana sekarang. Mereka berdua tak mampu untuk membantu makhluk di sana. Jadi, mereka panggil kita untuk dapatkan bantuan kita,” ujar Siti Syazanah.

Nik Akhil berfikir sejenak.

“Mungkin sebab itu kita dapat kembali ingatan kita. Baiklah. Mari kita cari yang lain,” kata Nik Akhil.

“Terima kasih, abang,” ceria muka Siti Syazanah lantas memeluk tubuh suaminya dengan erat.

Maka, Siti Syazanah memulakan pencarian dalam menjejaki empat ahli lain yang pernah membantu alam aneh pada 5 tahun yang lalu bersama-sama dengan suaminya, Nik Akhil.

Pada masa yang sama, posmen datang ke rumah mereka untuk memberi sepucuk surat. Nama mereka tertulis di atas surat tersebut.

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience