Bab 3

Romance Series 4700

Suasana petang yang makin kelam membuatkan hayla terbuai lalu dia merenung dengan teruja." Tak rugi aku balik kampung.... " Ujarnya perlahan sambil menarik nafas panjang sebelum melepaskan perlahan ii. " Lala! " Hayla mengamati wajah perempuan yang sedang mendekatinya itu dengan tajam.Dia tersengih apabila mengecam wajah itu. " woi tak kenal aku ke?!! " " Mestilah aku kenal! kawan satu sekolah kut! yaya. Lama tak jumpa kau, pergi mana wey? 5 tahun baru jumpa kau... " hayla tersenyum lebar merenung miya yang sudah melabuhkan punggung di sampingnya. "Sambung belajar.... " Hayla mengangguk kepala perlahan sambil mengusap dagunya. " Sekarang, kau dah habis sambung belajar? " "Yelah ! wey..... " " Apa ? " Soal hayla sambil menyandar ke kerusi kayu dengan selamba. " Aku tinggal sekali dengan kau dekat kl boleh? sambil ii tunggu kerja! " Ujar miya sambil tersengih mengangkat kening sebelah. " Eleh! patut la! tapi aku tinggal dengan kawan aku tau.... kau kena tidur bilik asing! sebab aku dengan kawan aku tinggal satu bilik. " Terang hayla sambil merenung miya yang merenungnya. " aik! berapa bilik yang ada sebenarnya ni?!! " Miya mengaru kepala sambil merenung hayla pelik. " 3..... kami tinggal satu bilik. Lagipun bukan kami ada banyak barang pun! " Jelas hayla selamba sambil bangun. " kau nak pergi mana ?" Soal miya turut bangun berdiri di samping hayla. Hayla mengangkat bahu lalu melangkah menyusuri sungai yang cantik di sampingnya. Dia mengerling sekilas ke arah miya yang mengikuti langkahnya menyusuri sungai itu. " Tenang gila tengok air ni mengalir dengan perlahan ii .Kau suka la tengok air sungai sampai tak lari mana mata tu! " Miya menolak bahu hayla perlahan sambil tersengih. Hayla tersenyum nipis sebelum mencebik . " Kau ni suka hati je mengutuk aku! suka hati la! menyibuk je.... " " Oiii! Aku cakap benda betul, kau kan kalau jumpa sungai situ la kau tengok. Mata kau macam terlekat dekat situ! " kutuk miya selamba sambil menguis batu ii kecil di tepi sungai. Hayla mencebik lalu merenung miya dengan tajam. " Bila kau duduk dengan aku? Aku nak balik kl lusa! " Dia merenung miya sambil berpeluk tubuh. Miya mengusap dagu lalu tersengih mengangkat bahu. " ikut kau la! " " Lusa aku ambil kau! Dah lewat ni. Bye...... " Hayla melambai sebelum mengorak langkah pergi dari situ dengan pantas. Miya menepuk dahi merenung kelibat hayla yang sudah hilang jejak. Budak ni!!! Seusai memberi salam, hayla melangkah masuk ke dalam rumah. " Ibu!" Puan haslin merenung anak daranya itu dengan tajam." pergi mana ? 3 jam keluar tak bagi tahu ibu?! " Hayla tersengih lalu duduk di samping ibunya. " Tepi sungai tu je... pastu orang jumpa yaya! makin cantik dia... " " Ni la orang tak reti bersyukur! cuba jangan cemburu. anak ibu ni cantik je... Kalah ratu cantik tahu?!! " Puan haslin mengusap bahu hayla dengan lembut penuh kasih sayang. Hayla tersenyum nipis lalu dia menyandar ke kerusi . " thanks ibu! orang reti bersyukur la... cuma orang tengok miya makin cantik! orang puji okay! " " Yelah tu! ingat ibu tak kenal perangai anak ibu?!! "Soal puan haslin tegas. " ibu! kak mayla balik tak?!! " Soal hayla menukar topik dengan laju. " Tak! sibuk katanya..... " Hayla mengangguk kepala perlahan ii sebelum mengeluh perlahan.Dia bingkas bangun lalu mengeliat kecil. " nak pergi mana hayla?!! " Hayla tersengih lalu merenung ibunya." ibu orang nak masuk bilik, nak mandi pastu sekejab lagi orang turun." Dia membuat peace sebelum berlalu ke atas dengan laju. Puan haslin bingkas bangun berlalu ke dapur untuk masak makan malam. Nura tersenyum membuka pintu rumah lalu senyumannya sedikit pudar apabila melihat seorang gadis di samping hayla. " Rara kenalkan yaya! kawan sekolah and sekampung dengan aku! " Hayla tersenyum menunjuk ke arah miya. " Hi aku miya! " Miya tersenyum memperkenalkan diri sendiri. " hi... "

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience