Rate

BAB 39 - MOTOSIKAL

Romance Completed 452298

Raif sibuk dengan telefon bimbit yang berada ditangannya.. Selepas satu panggilan.. Betukar kepada panggilan yang lain.. Inas yang sedang duduk di sofa pun tak senang melihat tingkah yang ditunjukkan oleh Raif..

'sibuk mengalahkan raja yang sedang mentadbir negara'

''manis.. Jom kita pergi ke rumah ibu dan ayah..'' kata Raif sebaik panggilan dimatikan..

''kenapa kita nak kesana?'' tanya Inas pelik..

''kenapa? Perlu ada sebab ke nak ke rumah mertua sendiri? '' tanya Raif bermain-main dengan hujung rambut Inas..

''bukan sepatutnya manis suka dapat jumpa dengan ibu dan ayah.. Jangan jadi macam manja.. Anak yatim piatu.. Tak dapat nak merasa kasih sayang orang tua sendiri..'' hujung rambut inas dibiarkan tergulung di jarinya.

'lah.. Kenapa dia cakap perkara yang sentimental pula pagi-pagi hari ni..'

''baik manja.. Kita ke rumah ibu dan ayah yea.. Jomlah kita pergi sekarang..'' kata Inas.. Menepuk lembut kedua-dua pipi Raif dengan tangannya..

''macam ni kan bagus..'' puji Raif.. dagu inas dicuit olehnya..

Mereka keluar dari rumah besar itu bersama.. Berjalan ke garaj kereta..

''tak payah naik kereta lah..'' kata Raif mengeleng kepalanya kepada inas dan menghentikan langkah kakinya .

''kalau tak naik kereta.. nak naik apa? Manja jangan nak cakap kita nak jalan kaki pula.. Mau tercabut kaki manis ni. bila sampai rumah ibu nanti..'' rungut Inas..

''siapa kata nak jalan kaki.. Tapi itu satu cadangan yang bagus juga..'' Raif memetik jarinya sehingga berbunyi..

''manja! Manis cakap tadi tak nak..'' Inas menampar lengan Raif.

''cuba lah dulu.. Manja nak tengok sama ada kaki manis tercabut ke tidak..'' usik Raif..

''manis tak nak ikut...'' Inas segera berpaling..

''tunggu..''

''kita naik ni..'' Kata Raif menunjuk kearah sebuah motosikal yang dipakir di tepi garaj..

'' ni moto Pak Akob.. Mana boleh naik ikut suka, harta benda orang, manja... Kalau rosak nanti macam mana?'' kata Inas tak puas hati.. Tambah geram bila dia melihat Raif sudah menolak motor itu keluar ke tengah halaman.

''ikut suka dia je kan! Harta benda orang tu!''

''marilah naik.. ''ajak Raif. Menepuk tempat duduk bahagian belakang..

''motor orang tu manja!'' kata Inas.. Sekadar berjalan mendekat dan berdiri di hadapan Raif..

''memang lah moto orang.. Pernah ke manis tengok kambing bawa motor?'' tanya Raif..

''kambing?!'' berkerut wajahnya tika itu..

'apa kaitan kambing pula? Kambing bawa motor? Dia kenakan aku?'

''naik-naik.. Stop talking manis!'' kata Raif..

''manja tahu bawa motor ke ni?'' tanya Inas..

''tahulah.. Senang je ni.. '' kata Raif dengan yakinnya..

''senang yea? Okay manja start lah dulu moto tu..'' kata Inas menarik bibirnya tersenyum kepada Raif.

Raif menunduk melihat kunci yang tergantung di motosikal itu.. Kunci itu di pusingkan.. Sekali.. Dua kali..dan buat kali ketiga juga.. Inas mengigit bibir bawahnya.. Dalam hati sudah bergelak sakan.

'kenapa tak hidup ni? Oh! Hari tu aku tengok manis guna kaki..' Raif menunduk mencari sesuatu dibawah sana.. Sekali tendangan.. Enjin moto itu mula hidup.. Tapi termati semula...

''boleh ke?'' tanya Inas.. Tersenyum melebar..

''boleh! Dengar kan tadi dah nak hidup..'' kata Raif tak mahu mengalah.. Padahal manik-manik peluh sudah terbit di dahinya..

''alah siannya dia.. Berpeluh-peluh start moto.. '' Inas mengelap peluh di dahi Raif mengunakan hujung tangan bajunya ..

''ini.. Kita guna ni..'' kata Inas sambil menekan satu butang bersamaan itu dia menarik break tangan motosikal itu. Enjin motosikal itu mula hidup.. Perlahan-lahan..dan lama kelamaan bunyinya semakin stabil..

Inas menongkat dagunya dengan tangannya merenung wajah Raif.. Sengaja dia menjongket kan keningnya beberapa kali..

''manja boleh bawa tak ni.. Kalau tak boleh.. Bagi manis saja yang bawa..'' kata Inas..

''okay fine.. Manis bawa.. Manja duduk di belakang saja..'' kata Raif dengan nada yang agak kecewa..

'' kalau manja nak bawa.. Bawa lah.. Perlahan-lahan .. Rasanya tak apa-apa.. Kalau sekadar dalam kampung ni..'' kata Inas..kesian pula melihat wajah Raif berubah masam.

''tak nak lah! Kalau duduk belakang.. Boleh peluk manis..'' terjongket-jongket kedua-dua keningnya.. Turun naik melihat kepada Inas..

''gatal lah.. Memanjang nak jadi ulat bulu.. Miang..'' perli Inas.

''miang-miang seulat bulu yang gatal ni lah.. Malam-malam manis peluk tak lepas-lepas tau..'' balas Raif mendabik dadanya bangga.

''manja je yang bawa.. Manis duduk dibelakang..'' Inas naik lalu duduk di tempat duduk belakang.

''yakin ni? Tak takut kalau kita dua-dua terjun sungai nanti?'' ugut Raif..

''manja ni kenapa nak bawa terjun sungai.. Rosak motor pak akob nanti.. Kalau tak, bagi manis je yang bawa..'' Inas mengangkat punggungnya hendak turun.. Segera Raif menarik tangan Inas menghalang Inas dari turun.

''alah! melawak lah manis.. Sensitif betul lah.. Melawak sikit pun dah tak boleh.. Manja tahu lah.. Manja bawak dengan penuh hati-hati dan kasih sayang..'' Inas kembali melabuhkan punggungnya.. Memegang kiri dan kanan pingang Raif..

''ready?''

''ya!'' jawap Inas yang ada di belakang.

''Bismillah...'' kaki kiri Raif menekan gear.. Naik lampu di nombor satu yang ada di paparan meter.. terus saja tangan Raif memulas pedal minyak.. Berdesup motor itu mara kehadapan..

''arrrghh!!!!'' jeritan Inas kedengaran kuat bergema..

Sreeetttt.. Break kaki ditekan kuat oleh Raif.. Sampai teranjak inas kehadapan memeluk Raif...

''manja!!.. '' marah Inas.. bila Raif mula ketawa..

''kalau manja tak tahu bawa.. Bagi manis saja yang bawa..'' kata Inas tegas, membetulkan rambutnya..

''tadi tu testing.. Okay-okay.. Manja bawa elok-elok..'' balas Raif bila melihat muka Inas yang sedang masam mencuka sebaik dia berpaling ke belakang tadi..

''manja ni.. Bahaya tau tak.. Kalau jatuh tadi macam mana.. Tu namanya saja cari penyakit.. Tak pasal-pasal dapat sakit.. Jatuh motor ni tak kira lah jatuh macam mana pun tetap sakit..'' bebel Inas..

Raif tak membalas.. Memang itu salahnya.. Bukannya dia nak bergurau.. Tapi ini kali pertama dia membawa motosikal.. Mestilah kekok tu sah kelihatan.. Sekali lagi Raif cuba membawa motosikal pak Akob.. Kalini dia memulas pedal minyak dengan perlahan-lahan.. Inas yang berada di tempat duduk belakang tak senang melihat cara Raif membawa motosikal itu seperti ular sawa.. Ke kiri kanan.. Dah la masuk gear pun Inas yang kena ingatkan.. Sehinggalah Raif mendapat rentaknya untuk membawa motosikal itu dengan betul..

Sampailah mereka berdua di halaman rumah keluarga Inas.. Perjalanan yang sepatutnya memakan masa sepuluh minit menjadi lebih panjang sampai tiga puluh minit.. Semuanya, gara-gara cara Raif membonceng motosikal pak akob yang entah apa-apa saja..

''Assalamualaikum ...'' Inas memberi salam sebaik kakinya selamat mendarat ke tanah..

''waalaikumsalam....'' sahut Amni dari dalam rumah..

''ibu..'' panggil inas melangkah masuk kedalam rumah keluarganya..

''inas..Raif.. Masuklah..'' pelawa Amni yang sedang menyuapkan makanan buat suaminya Izhar..

''masuk.. Masuklah..'' Izhar turun mempelawa anak dan menantunya masuk kedalam..

''ibu..''

''ayah..''

Inas dan Raif menyalam tangan kedua-dua orang tua itu.. Inas berjalan ke singki membasuh tangannya.. Kemudian duduk disamping kerusi roda ayahnya mengambil alih kerja Amni menyuap makanan kepada Izhar..

''maaf lah ibu.. ayah.. Raif datang dengan tangan kosong harini..'' kata Raif.. Segan datang tak membawa apa-apa buat keluarga mertuanya itu..

''lah! Kesitu pulak.. Dah datang ke pondok buruk kami ni pun dah bersyukur sangat.. Tak payah bawa apa-apa.. Raif dah banyak bantu kami sekeluarga.. bantu Anas sambung belajar lagi.. Banyak yang kamu dah berikan kepada kami.. Lebih dari cukup..'' kata Amni..

''betul tu.. Walaupun kami menolak.. Kamu tetap berikan.. Sampai segan kami ni dibuatnya...'' kata Izhar. Inas yang sedang memegang sudu terhenti menyuap ayahnya..

'bantu Anas sambung belajar? Jadi dia yang tanggung semuanya.. Patutlah bila aku tanya hari tu.. Anas cakap dah ada belanja semua.. Rupanya manja dah bagi..'

''jangan segan dengan Raif... Anas budak bijak.. Rugi kalau dia tak sambung belajar.. Insya Allah .. Lepas dia tamat belajar nanti.. Ada peluang pekerjaan yang lebih cerah buat dia..'' kata Raif.. Tersenyum kepada dua orang tua inas.. Tapi dia terkaku bila melihat Inas yang sedang memandangnya tajam.. Terus saja dia menelan air liurnya..

''ah! Sebenarnya Raif datang ni sebab nak beritahu ayah.. Yang raif dah jumpa dengan pakar.. Yang boleh rawat keadaan ayah..'' kata Raif.. Melarikan anak matanya dari terus bertaut dengan pandangan mata Inas..

''tak perlu lah susah-susah Raif.. Cukuplah sekadar ayah pergi berubat di hospital macam sebelum ni..'' kata Izhar menolak tawaran yang diberikan oleh Raif secara lembut..

''tak susah pun ayah.. Raif dah siapkan semuanya.. Tapi jauh sikit lah dari sini.. Mungkin ayah dan ibu kena tinggal disana sampai ayah betul-betul sembuh..'' kata Raif..

Raif melihat kepada dua orang tua itu.. Pasangan suami isteri itu sedang menatap antara satu sama lain.. Manakala Inas dari tadi tak lepas memandang kearahnya..

''ayah dan ibu jangan risau.. Semuanya dah Raif aturkan.. Cuba bawa ayah ibu dan Inas kesana...'' kata Raif .. Mendengar namanya turut disebut membuatkan Inas terus bangun dan duduk disamping Raif.

''apa ni manja... Kenapa perlu manis ikut sama?'' tanya Inas berbisik di telinga Raif..

''manis ikutlah.. Bagi sokongan kepada ayah.. Tak kesiankan ibu nak jaga ayah sendirian.. Banyak yang perlu dibuat disana nanti.. Nanti Ayah pulih.. Manis balik lah..'' kata Raif.. Mengengam erat tangan Inas..

'apa yang sedang dia fikirkan ni?, sungguh aku tak faham lah!'

''manis temankan hantar ayah dan ibu.. Lepas tu manis balik lah semula.. Yea..'' kali ni tangan Inas ditepuk-tepuk lembut pula oleh Raif.

''kita tak pernah bincang pun hal ini! Kenapa tiba-tiba?'' tanya Inas.. Masih dengan nada berbisik kepada Raif.

Pasangan orang tua Inas, sekadar melihat kepada dua pasangan muda yang ada di hadapan mereka..

''bincang lah dulu kamu berdua.. Jangan lah gaduh-gaduh.. Tak perlu lah risaukan kami ni..'' kata Izhar.. Tak mahu anak menantunya bertelagah dan ianya berpunca darinya..

''ibu.. ayah.. Harap tak tolak apa yang Raif katakan tadi.. Raif Ikhlas.. Nak bantu ayah untuk pulih semula sepeti sedia kala..'' ucap Raif berpaling melihat kepada Izhar dan juga Amni..

''kami .. '' Amni berpaling melihat kepada suaminya.. Kemudian melihat kepada Raif.

''Insya Allah ..'' hanya sepatah kata yang keluar dari bibir Izhar menjawap kepada Raif..

Kepulangan Raif dan Inas dihantar oleh Amni dan Izhar sampai ke muka pintu.. Tergejut mereka melihat kepada anak menantu mereka yang datang dengan sebuah motosikal .. Tak tahu nak gelak atau apa.. Nampak sangat gayanya yang Raif tak pandai menunggang motosikal.. Kekok saja caranya menunggang motosikal itu keluar dari halaman rumah mereka.

sambung jommmm-->

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience