Rate

BAB 57- AMUKKAN MANJA

Romance Completed 455388

Selepas solat subuh Inas kembali berbaring di katil sehingga dia sendiri terlena.. Bersama dengan Raif.. Inas tersedar semula di kala matahari sudah muncul menyebarkan sinarannya.. masuk di celah runag yang tak tertutup dengan kain jendela kaca itu.. Tangan Inas meraba-raba ruang kosong disebelahnya..

'dia dah bangun? Kenapa dia tak kejut!' Inas menyingkap selimut yang membaluti separuh tubuhnya.. Terus dia berlari ke bilik sebelah dan membersihkan diri untuk turun ke bawah..

''kak Ann ..''

''kak Ann..'' panggil Inas bila dia tak melihat kelibat Raif di bawah mahupun di dalam bilik bacaan..

''Inas.. Kak dekat dapur belakang ni!'' sahut Rohana yang sedang sibuk membasuh kuali yang digunakan untuk memasak sarapan pagi tadi..

Inas yang ada di ruang tengah rumah itu berlari pula kedapur.. Mencari Rohana di sana.. Inas memaut gerbang pintu menuju kedapur basah.. Mengatur nafasnya di situ, agar kembali stabil semula.

''kak Ann.. mana manja?'' tanya Inas dengan nafas yang pendek-pendek..

''manja tadi dia sarapan dengan Tun.. Lepas Tun pergi.. Masuk dalam bilik bacaan lah agaknya...'' kata Rohana.

''tak ada kak! Inas dah cari dalam bilik bacaan.. Tapi manja tak ada..'' jawap Inas.. memegang dadanya..

'manja jangan cakap yang kau keluar lagi pagi ni? Tolonglah!'

''tak ada ke..? Tadi kak tengok dia ada.. Di rumah kucing agaknya..'' Rohana membasuh tangannya.. Satu kain dicapainya untuk mengelap tangannya yang basah itu..

''melati.. Lepas habis lap pinggan tu.. Sambung basuh ni.. Kak nak pergi cari manja sekejap...'' arah Rohana..

''iya kak..'' balas melati tak membantah. Mengikut saja arahan dari Rohana..

Dua wanita itu masuk ke bilik bacaan seterusnya ke rumah kucing.. Puas mereka geledah sudut ruangan itu.. Ternyata Raif tiada didalam bilik itu..

''macam mana ni kak?'' tanya Inas risau.

''mungkin diluar.. Dia naik basikal agaknya..'' teka Rohana..

''takkan dia keluar, tak ajak Inas.. Selalunya dia tak kan keluar tanpa Inas.." Inas mengelap peluh di dahinya..

''jomlah.. kita keluar tengok dulu..'' ajak Rohana. Tak mahu lihat Inas terus risau memikirkan hal itu..

'manja! Ke mana kau pergi ni..'

Pintu utama rumah itu dibuka meluas.. Dua wanita itu saling berpandangan.. Halaman rumah itu.. ternyata kosong tak ada sesiapa disitu..

''Allahuakbar ! Kak.. Dia tak ada..!'' Inas bersandar dipintu.. lemah lututnya kini.. Di mana harus dia cari Raif lagi..

''sabar - sabar Inas.. Kita cari dulu.. Insya Allah tak pergi jauh manja tu..'' kata Rohana melihat ke arah Inas yang telah terduduk di muka pintu..

''nak cari dia di mana kak? Akak tengok basikal dia.. Elok saja ada disitu.. Saya takut di keluar.. Jadi apa-apa dekat dia macam mana kak.. Saya risau ni..'' kata Inas.. menekup mukanya dengan tangan..

'akak.. sebelum ni pun akak tak pernah tahu yang dia pernah keluar kak.. Itu nasib Inas yang jumpa.. Kalau dia merayap ke mana-mana.. Macam mana.. '

''jom ikut akak cari dia di belakang rumah.. Mana tau dia main di sungai belakang tu..'' Rohana menyarungkan kasut di kakinya..

''apa kak! Sungai?'' berderau darah Inas mendengar kata yang diucapkan oleh Rohana sebentar tadi.. Fikirannya kini penuh dengan pelbagai andaian yang buruk.

''kak tunggu..! '' laung Inas bila melihat Rohana berjalan semakin jauh.. Inas segera mengejar langkah Rohana ..

''hati-hati inas.. Jalan belakang ni licin .. Banyak akar pokok tua.. Takut tersadung kaki tu nanti..'' kata Rohana menunjuk kearah akar pokok yang timbul di permukaan tanah.. Ditambah pula dengan daun -daun yang berguguran di tanah menutup segenap tuang tanah itu..

''ya kak..'' balas Inas.. Menunduk saja Inas sepanjang berjalan di kawasan itu.. Adakala dia melihat ke bawah di mana ada sungai di bawah sana.. Takut pula dia kalau melihat ada Raif turun mandi disana..

''manja..!'' Rohana memanggil berulang ulang kali..

''kak Ann .. Tu manja..'' Inas menunjuk kearah manja yang sedang duduk bertinggung dekat dengan semak..

''manja buat apa disana tu?'' tanya Rohana..

Raif segera memalingkan kepalanya.. Melihat kebelakang..

''ni Ash ni.. Dia lari keluar.. Manja nak tangkap dia..'' jawap Raif..

''sudah tu manja.. Mari sini.. Entah ada apa di bawah sana tu bahayalah..'' panggil Inas..

''ya-ya.. Datanglah ni..'' sahut Raif dari sana.. Susah payah dia menarik Ash keluar dari semak itu.. Lalu mendukung kucing kelabu itu di bahunya..

''alhamdulillah .. Jumpa juga.. Inas jangan risau lagi tau..'' Rohana menepuk bahu Inas.

''tadi memang risau.. Tapi sekarang ni.. Rasa macam nak rotan je manja tu.. Kak Ann tengok dia.. Comot habis.. Sama je macam Ash tu.. Kucing dengan tuan sama-sama comot..'' kata Inas sambil menunjuk kearah Raif yang sedang berjalan kearah mereka berdua..

''ha ah.. Comot..'' balas Rohana dengan ketawa kecil.. Sebelah tangannya mengaru kepala melihat kearah Raif..

''manis...'' panggil Raif sebaik sampai.

''manis tak nak lah manja yang comot macam ni..'' kata Inas lalu memalingkan kepalanya kearah lain..

''bukan manja.. Tapi Ash yang terlepas keluar tadi..'' kata Raif..

''sama je manja dengan Ash dua-dua pun comot..'' Inas berpaling berlalu pergi..

Rohana menutup mulutnya dengan tangan.. Menahan ketawa..

'tadi bukan main risau lagi Inas tu.. Macam kucing hilang anak.. Tapi bila dah jumpa.. Bukan main marah pula..'

''mak cik Ann.. Kenapa dengan manis tu.. Kenapa sekarang ni dia suka marah manja.. Manja salah sikit je pun.. dia dah marah manja..'' rungut Raif.. Bernada sedih mengurut belakang badan Ash yang sama comot dengannya.

''iya ke? Biasalah orang perempuan.. Ada masa dia akan marah.. Tapi kalau mak cik Ann kan.. Mak cik Ann pun marah kalau tengok manja macamni.. Dah comot bergelumang dengan lumpur.. Macamni.. Semua orang marah manja.. Dah la.. Pergi masuk ikut pintu belakang mandi di bilik air bawah tu.. Mandikan Ash sekali.. Lepas mandi baru cari Inas.. Dia marah sekejap je tu.. '' Rohana menunjuk kearah pintu belakang...

Selesai mandi.. sekali mandikan Ash , Raif mencari Inas di ruang atas .. Tapi bilik mereka berdua kosong..

''makcik Ann .. Nampak manis tak?'' tanya Raif sambil berlari menuruni anak tangga..

'' Inas? Keluar agaknya.. Makcik Ann nampak dia keluar masa manja mandi tadi..''

PRANGGG...

Terbeliak Rohana melihat kearah pasu antik yang pecah berkecai di atas lantai mozek rumah itu.. Melati yang ada di dalam turut keluar berdiri di belakangnya..

''manja.. Jangan buat macam tu.. Ya Allah!'' pujuk Rohaya bila melihat tangan Raif sudah mencapai satu lagi pasu..

PRANGG..

Pasu yang ada di tangan Raif turut menerima nasib yang sama dengan pasu yang pertama tadi..

''kenapa manis keluar?!!''

''manja ni suami dia!!''

''kenapa dia tak minta izin dulu sebelum keluar!!''

Amukkan manja berterusan sehingga di atas rak itu tidak ada satupun pasu yang bersisa.. Dua tangan Raif memegang kukuh rak yang telah kosong itu..

''makcik Ann.. Call.. Inas.. Sekarang..'' kata Rohana.. Guguh.. Tangannya mengeluarkan telefon bimbit dari koceknya.. Nombor Inas didailnya..

'angkat lah call ni Inas.. Sebelum almari pula yang terbalik nanti.. Tunggang langgang rumah ni nanti jadinya..'

''tak payah call manis!!'' jerit Raif..

''ni .. Cik Ann dah call ni..'' balas Rohana..

''tak payah! '' terus Raif memanjat anak tangga naik ke atas.

''hello..'' sebaik panggilan Inas sudah disambungkan..

''hello ya.. Kak Ann.. Assalamualaikum ..'' sahut Inas dari sebelah sana..

''wa alaikum salam.. Tengoklah ..sampai terlupa kak Ann nak beri salam tadi..'' keluh Rohana..

''tak apa kak Ann..'' kata Inas dari sana sambil bergelak kecil..

''Inas keluar kemana? Manja cari ni.. Sampai dia mengamuk - mengamuk dah..'' kata Rohana.

''Inasss.....''

''mengamuk? Kenapa dia mengamuk pula kak Ann ?'' tanya Inas.. Tak pula dia menjawab persoalan dari Rohana..

''mengamuk lah bila dia cari Inas tak ada.. Inas balik cepat ya..'' kata Rohana.

''hmm Inas balik sekarang.. Manja?? ..''

''dia berkurung dalam bilik dia lepas dan pecahkan pasu dekat bawah ni..'' terang Rohana ..

''pecah kan pasu?'' tanya Inas.. Tak percaya.

''iya.. Balik ya Inas..''

''baik lah kak Ann.. Inas balik sekarang..'' kata Inas seraya memutuskan panggilan.

'haishh.. Kenapa sampai pecahkan pasu pula? Lepas puas berguling dalam lumpur.. Pecahkan pasu pula..' telefon bimbit yang ada ditangannya disimpan semula kedalam beg tangannya..

''puan Inas..'' Inas bangun sebaik namanya dipanggil.. Dia terus menuju ke kaunter . Ada dua kotak kecil susu diletakkan di atas kaunter tersebut dengan sejenis vitamin disisinya.. Senyum saja Inas melihat kotak yang berwarna unggu yang ada gambar ibu mengandung di hadapannya itu..

''ini tarikh temu janji yang akan datang ya..'' wanita didalam kaunter itu menunjukkan tarikh yang tercatit didalam buku kehamilan Inas.. Mengangguk saja Inas mendengar apa yang di beritahu oleh wanita itu.. Dua kotak susu dan vitamin tadi diambilnya lalu disimpan dalam beg tangan.. Disumbat sehingga semuanya muat kedalam beg itu..

'sekarang baby.. Kita balik ya! Papa kamu tu mengamuk di rumah..' Inas berjalan Kelua dari klinik terus ke kereta yang dipakir betul-betul di hadapan klinik itu..

Sampailah Inas di hadapan rumah besar.. dia lihat ada sebuah lori ada di hadapan rumah tersebut..

''lori hantar barang ni kan.?'' teka Inas melihat badan lori itu yang berlogo syarikat yang menawarkan perkhidmatan penghantaran ke seluruh kawasan sekitar malaysia. Tingkap keretanya dibuka sedikit untuk menyapa mereka..

''cari siapa ya?'' tanya Inas ..

''nak hantar barang cik.. '' kata lelaki itu..

''barang ? Atas nama siapa tu?'' tanya Inas.

''Ungku Raif Althaf...'' kata lelaki itu membaca ke dokumen yang ada di tangannya..

''kejap ya..'' inas memandu masuk kedalam sebaik melihat pintu pagar dibuka.. Di atas sana kelihatan Rohana sedang berjalan turun ke halaman rumah...

''kak ann... Tu ada barang..'' kata Inas sebaik dia keluar dari kereta..

''Inas naiklah keatas.. Tengokkan manja dulu..'' kata Rohana..

''barang tu barang manja.. Kita naik sekali lah nanti..'' kata Inas..

'entah apa pula yang dibeli papa kamu ni baby.. Lain macam je kotak tu..' Inas merenung ke arah kotak yang sedang diangkat oleh lelaki itu..

''apa ni..?'' tanya Inas kepada Rohana sebaik Inas selesai menandatangani dokumen penerimaan.. Rohana mengangkat kedua-duan bahunya keatas.

''football flick urban training..'' Inas membaca tulisan yang tertera di atas kotak yang dibalut dengan plastik hitam itu..

'apa benda yang football flick ni?..' Inas terus mencarinya di laman sosial..

'what!!' membulat Inas melihat kearah imej yang tertera di telefon bimbitnya ..

'baby! Papa kamu ni.. Dia nak main bola pulak!'

Sambung.. Maaflah kalau tak best.. - - >

Share this novel

K Monalissa
2020-10-30 18:25:49 

sambung cite boleh


NovelPlus Premium

The best ads free experience