Bab 9 : Berkumpul

Adventure Completed 1350

BAB 9 - BERKUMPUL

Nur Halimah dan Tengku Ehsan berjalan berpegangan tangan ke arah pengantin baru yang berbaju biru muda. Ceria wajah pengantin lelaki apabila melihat mereka lantas memeluk tubuh Tengku Ehsan dengan erat.

“Selepas 5 tahun, akhirnya kita dapat bertemu semula. Sihat ke, Izan, Ima?” lebar senyuman Ismail Razak sambil meleraikan pelukannya.

“Alhamdulillah kami sihat. Terima kasih Raz kerana menjemput kami,” balas Tengku Ehsan.

“Siapa mereka, abang?” soalan Shasya Edrina mengejutkan mereka.

“Mereka ialah kawan baik kita, sayang. Ini Ima, dan yang ini Izan,” jawab Ismail Razak.

“Ed, boleh saya peluk tak?” lembut pertanyaan Nur Halimah.

Shasya Edrina tersenyum lalu menganggukkan kepalanya. Nur Halimah memeluk erat tubuh gadis itu. Tanpa disedari, air mata mereka berdua mengalir.

“Dia masih belum ingat lagi ke, Raz?” tanya Tengku Ehsan.

“Hanya Ed je belum ingat. Oh ya. Tadi kami berjumpa dengan Syaza dan Akil, mereka baru balik tadi. Baik korang cepat kejar mereka,” balas Ismail Razak.

“Ye ke? Sayang, jom kita jumpa Syaza dan Akil,” ajak Tengku Ehsan.

Nur Halimah melepaskan pelukannya. Dia memegang kedua-dua tangan Shasya Edrina.

“Nanti kita berjumpa lagi ye, Ed,” kata Nur Halimah beserta senyuman manis.

Selepas itu, Tengku Ehsan dan Nur Halimah terus ke tempat letak kereta. Nur Halimah ternampak Siti Syazanah lalu menjerit nama gadis itu. Namun, gadis itu tidak dapat melihatnya. Nur Halimah terus berlari meninggalkan suaminya di belakang.

“Sayang!” Tengku Ehsan mengejar isterinya.

“Syaza!” panggil Nur Halimah sambil berlari.

Dia hampir berputus asa. Apabila melihat kelibat Siti Syazanah yang sedang menghadapnya, dia tersenyum sambil menitis air matanya. Mereka berdua berlari dan akhirnya berpelukan antara satu sama lain.

“Ima rindukan Syaza,” mengalir air mata Nur Halimah.

Pelukan dieratkan untuk melepaskan rindunya.

“Syaza pun rindukan Ima juga. Tapi, macam mana…bagaimana..?” teragak-agak Siti Syazanah sambil memandang wajah gadis itu.

“Kami dah ingat semuanya,” kata Tengku Ehsan sambil mendekati isterinya.

“Izan?” serentak Siti Syazanah dan Nik Akhil melihat jejaka itu.

“Hei, Akil. Akhirnya, kau kahwin juga dengan Syaza ye. Tak sia-sia usaha kau,” usik Tengku Ehsan sambil menumbuk dada Nik Akhil dengan lembut.

“Jap. Macam mana korang boleh ingat?” keliru Nik Akhil.

Nur Halimah dan Tengku Ehsan saling berpandangan. Kemudian, mereka serentak ketawa. Pelik Nik Akhil dan Siti Syazanah melihat mereka.

“Nanti kami cerita kat korang. Jadi, apa yang perlu kita buat sekarang? Kata Raz, korang nak kumpulkan kita berenam. Ada apa?” soal Tengku Ehsan.

“Oh. Ini kunci rumah dan alamatnya. Nanti kita berkumpul di rumah ni. Masa tu, kami akan ceritakan semuanya,”

Nik Akhil menghulurkan sampul surat kepada Tengku Ehsan.

“Ok. Kami akan berkemas malam ini juga. Haha,” seloroh Tengku Ehsan.

Geli hati mereka.

“Tapi, Ed masih belum ingat kita lagi,” sayu suara Nur Halimah.

“Jangan risau, Ima. InsyaAllah Ed akan ingat semula nanti. Yang penting, kita berenam sudah berkumpul semula,” lebar senyuman Siti Syazanah.

“Baiklah. Kami kena balik rumah dulu. Mertua nak jumpa,” pinta Nik Akhil.

“Ok. Hati-hati memandu,” balas Tengku Ehsan.

“Selamat pengantin baru, Ima, Izan,” ucap Siti Syazanah.

Dia terkejut apabila melihat cincin yang tersarung pada jari manis Nur Halimah. Selepas gadis itu memberitahu bahawa dia sudah berkahwin dengan Tengku Ehsan, dia tersenyum. Tidak sangka lelaki yang suka menyakat orang itu akhirnya jatuh cinta dengan gadis pendiam seperti Nur Halimah. Cantik sungguh percaturan hidup yang ditetapkan Allah.

“Selamat pengantin baru juga, Syaza, Akil. Akil, jangan buli Syaza tau. Kalau tak, siap awak nanti,” tegas suara Nur Halimah.

“Wow. Mana Ima yang pemalu dan lembut ni? Sejak bila jadi ganas ni? Izan buat apa-apa kat Ima ke?” seloroh Nik Akhil.

“Kau tak tahu lagi macam mana kami berjumpa, Akil. Bergaduh je kerja kami,” mengeluh Tengku Ehsan.

Cubitan berbisa hinggap pada lengan Tengku Ehsan.

“Aduh! Sakitnya sayang,” adu Tengku Ehsan.

Geli hati Nik Akhil dan Siti Syazanah melihatnya. Akhirnya, mereka berenam beroleh kebahagiannya masing-masing.

Sepanjang perjalanan ke rumah ibu bapanya, Siti Syazanah asyik tersenyum.

“Gembiranya, sayang,” tegur Nik Akhil yang sedang memandu kereta.

“Mestilah, abang. Selepas 5 tahun, akhirnya kita dapat bertemu semula. Tak sabar rasanya nak berkumpul nanti,” ceria wajah Siti Syazanah.

Nik Akhil turut tersenyum melihat isterinya gembira.

“InsyaAllah lagi 3 hari kita berkumpul ye, sayang,”

Siti Syazanah membalas dengan anggukan kepala. Dia berasa teruja untuk menantikan ketibaan hari yang ditunggu-tunggu selama ini.

**********

“Betul ke adik nak tinggal di pangsapuri tu?” soal kakak Siti Syazanah untuk kepastian.

Siti Syuzanah berasa keberatan apabila satu-satunya adik perempuannya menyatakan hasrat untuk tinggal di pangsapuri buat sementara waktu.

Siti Syazanah mengukir senyuman sebelum memegang tangan kakaknya dengan erat.

“Jangan risau, kak Yuza. InsyaAllah kami tak tinggal lama di sana. Kami ada sesuatu yang perlu diselesaikan dengan kawan-kawan kami, kak. Kak Yuza doakan kami ye supaya masalah ni dapat diselesaikan dengan cepat dan lancar

ye,” ujar Siti Syazanah.

“Baiklah kalau adik sudah cakap macam tu. Kak Yuza doakan baik-baik untuk adik, suami adik dan kawan-kawan adik. Adik jaga diri baik-baik tau,” walaupun berasa keberatan, namun, selepas melihat kesungguhan adiknya, akhirnya Siti Syuzanah mengalah.

Dia amat berharap adiknya akan selamat walaupun dia tidak mengetahui ‘masalah’ yang dimaksudkan oleh adiknya itu.

Di luar rumah, kelihatan Nik Akhil dan Siti Syazanah sedang bersalaman dan berpelukan dengan ibu bapa mereka.

“Kak jaga diri baik-baik tau. Kalau abang buli kakak, kakak beritahu je pada Akilah. Nanti Akilah belasah dia kuat-kuat,” kata Nik Akhilah.

Geli hati Siti Syazanah mendengar seloroh adik iparnya. Nik Akhil yang bermuka dingin mendekati mereka sambil memeluk bahu isterinya.

“Eleh. Ada hati nak belasah abang pula. Sedarlah yang kau tu kecil, dik. Lagipun, abang akan jaga kak Syaza dengan baik dan akan melindungi dia walau apa pun perkara yang berlaku. Itu janji abang,” nekad Nik Akhil.

Terharu Siti Syazanah mendengarnya. Semestinya dia tidak silap memilih pasangan hidupnya. Yang lain turut berasa tenang apabila mendengar kata-kata serius Nik Akhil.

“Baiklah. Kami pergi dulu. Jumpa lagi, walid, ummi, ibu, ayah, Akilah dan kak Yuza. Assalamulaikum,”

Salam Siti Syazanah dibalas serentak. Selepas hilang kelibat kereta Nik Akhil, mereka masuk ke dalam rumah pasangan pengantin yang baru pergi itu. Mereka bermalam di situ atas permintaan Nik Akhil dan Siti Syazanah yang menginginkan mereka berkumpul di rumah itu.

Mereka hanya diberitahu bahawa pasangan itu akan tinggal di sebuah pangsapuri sewa di mana pernah diduduki oleh abang kepada kawan-kawan Nik Akhil, iaitu Khairi dan Khalish. Untuk berkumpul semula dengan rakan-rakan mereka yang terpisah selama 5 tahun, mereka akhirnya membenarkan pasangan itu tinggal di sana buat sementara. Hanya Siti Syuzanah yang mengetahui bahawa mereka menghadapi masalah yang perlu diselesaikan dengan segera namun tidak jelas masalah yang dimaksudkan itu. Dia hanya mampu berdoa dari jauh supaya semuanya dipermudahkan dan adiknya selamat.

**********

“Abang! Cepatlah! Nanti mereka pergi pula,” jerit Hazimah yang berada di tingkat bawah.

Kelihatan seorang jejaka sedang menuruni tangga sambil memandang gadis yang menjerit namanya sebentar tadi.

“Sabarlah, dik. Abang cari telefon tadi,” kata Hazim.

“Apa-apa jelah, abang. Jom kita keluar sekarang. Mereka dah nak bertolak tu,” balas Hazimah.

Dia melangkah ke luar rumah.

“Jadi, kak Ima duduk dengan kawan-kawan yang dah terpisah 5 tahun? Reunionlah ni?” bulat mata Hazimah apabila mengetahui sebab abang dan kakak iparnya ingin tinggal di pangsapuri buat sementara waktu.

“Ye, dik. Jadi, masa kami tak ada nanti, minta tolong tengok-tengokkan rumah ini ye?” celah Tengku Ehsan.

“Jangan risau, abang Izan. Azimah dan abang Azim akan jaga rumah ini baik-baik,” gembira gadis yang berusia 18 tahun itu apabila diberi kepercayaan kepadanya.

“Bila abang kata nak jaga rumah ini, dik? Abang tak tahu apa-apa pun,” muncul Hazim berdiri di sebelah Hazimah.

“Alaa…Takkan adik nak duduk sorang-sorang di rumah ni, abang. Abang pun tinggallah di rumah ini ye? Pleaseeee…,” meleret suara Hazimah untuk memujuk abangnya.

Tersenyum Nur Halimah melihat kecomelan adik sepupunya.

“Yelah, dik. Dengan syarat, adik yang mengemas rumah, memasak, membasuh baju dan semuanya adik yang buat, boleh?” usik Hazim.

“Baiklah. Adik akan buat semuanya untuk abang,” serius nada Hazimah.

“Tak baik abang Azim buli adik tu. Dia dahlah lurus orangnya,” kata Nur Halimah.

Dia faham dengan perangai abang sepupunya yang gemar mengusik adiknya itu. Mustahil Hazim akan membiarkan satu-satunya adik kandungnya tinggal di rumah itu seorang diri. Hazim seorang yang penyayang dan seorang abang yang baik. Dia sentiasa menjaga Hazimah dan Nur Halimah dengan baik.

Jika sesuatu yang buruk berlaku pada adik kesayangannya itu, pasti abangnya akan membalas. Dia juga banyak meluangkan masa untuk mereka asalkan adik-adiknya gembira dan bahagia.

“Terima kasih, abang Azim,” ucap Tengku Ehsan semasa memeluk tubuh Hazim.

“Perkara kecil je, Izan. Jaga Ima baik-baik tau. Kalau dia cedera atau dia menangis, siap Izan nanti abang kerjakan,” serius nada Hazim.

“Jangan risau, abang Azim. Izan janji yang Izan akan menjaga Ima seperti nyawa Izan juga,”

“Apa ni, abang Azim. Janganlah ugut suami Ima,” geram Nur Halimah apabila mendengar ugutan abang sepupunya.

“Itu pun nak marah,” mencebik muka Hazim.

Geli hati mereka apabila melihat wajah Hazim. Macam budak-budak sahaja.

“Kami pergi dulu. Assalamualaikum,” lambai Nur Halimah dari tingkap kereta.

Share this novel

Guest User
 


NovelPlus Premium

The best ads free experience