CINTA LEVEL ATAS

Cik_Jurnalis

Romance Series 890

5 (2 ratings)

Synopsis

Chapters : 1 "Kata orang cinta itu indah . Tetapi kenapa ramai orang yang terluka ?. Pelik bin ajaib ! . " Shaqilah bermonolog sendiri di taman belakang rumahnya , Biasalah petang-petang macam nie tempat tu jugalah menjadi pilihannya .Walaupun kedengaran seperti keanak-anakan baginya itu lebih baik daripada berlepak sini sana buat penat kaki saja.Tanpa disedari Haikal Helmi dengan tiba-tiba muncul dihadapan Shaqilah dan mengisih tempat di mana Shaqilah duduk sekarang kerana kerusi itu 1memuatkan 3 orang penumpang untuk mengisihnya dan Haikal memilih tempat paling hujung agar jarak antara mereka tidak terlalu dekat . "Awak buat ape dekat sini ? ". Soal Shaqilah .Pelik bukankah hari ini Haikal nak luahkan perasaan cintanya dekat Kekasihnya? Apa yang terjadi ? Adakah cintanya ditolak atau sebaliknya ? Kalau sebaliknya kenapa muka sahabatnya itu pucat . Macam tak makan sebulan pun ada juga, takde warna langsung ! ataukah cintanya bertepuk sebelah tangan ? .entahlah dia sendiripun tak tahu kata Shaqilah dalam hati. "Qilah sebenarnya aku...ak...u".Mulut bagai terkunci tidak tahu apa yang hendak dikatakannya pada Shaqilah ketika itu tentang perasaan cinta yang sekian lama tersimpan elok di hatinya ,bukan kerana tiada peluang untuk mengungkapkannya tetapi kerana dia takut cintanya di tolak mentah-mentah oleh Shaqilah. Sebab Shaqilah bukan macam perempuan lain , dia lain daripada lain sangat istimewa dan teliti orangnya jika ingin membuat satu keputusan . Baginya cinta itu sukar untuk diselami apalagi dialami dan Shaqilah juga pernah berkata kepadanya dia tak teringin terlibat langsung dengan cinta kalau nak kahwinpun biarlah ibu ayah yang pilihkan untuk dia .Walaupun kedengarannya agak ketinggalan zaman , bagi Shaqilah dia tak kisah dengan semua tu . "Hello !! Haikal awk nie dah kenapa ah ? , okey tak nie ?" Shaqilah mula bimbang dengan kelakuan sahabatnya itu sangat berbeza dari yang biasanya. "Qilah sy cintakan awk sangat-sangat awak ckp je ape yg awk nak sy akan tunaikn yg penting awk terima sy dalam hidup awk . " Lega rasa hatinya dapat meluangkan perasaan cintanya pada Shaqilah . Wanita yang dicintainya sejak dua tahun yg lalu. Haikal mundar-mandir di biliknya dia tidak menyangkah ternyata dugaannya selama ini adalah benar Shaqilah akan bersikap sedemikian rupa dan pendirian wanita itu sukar untuk diubah . Dan kini , dia dah tekad hendak sambung pelajarannya di luar negara dan berusaha untuk melupakan Shaqilah buat selama-lamanya . Jika itu menjadi keputusan Shaqilah dia pasrah asalkan Shaqilah bahagia dengan hidupnya . Sebulan kemudian .... "Tak , sy tak cintakan awk . Awk tanya ape yg sy nkkan ? Sy nk awk lupakan sy !".Tersentak Shaqilah dari lamunannya tatkalah mendengar pintu biliknya diketuk bertalu-talu dari luar."Kejaplah! ".sahut Shaqilah. "Surprise !! .. " Shamilah muncul di muka pintu ingin berjumpa dengan adiknya sekaligus mengubati kerinduan yang telah lama terpendam terhadap adiknya yang comel loteh itu. "Kak long !!! ..... Bila along sampai ? Kenapa tak bagitahu adik nak balik Malaysia?Terkejut adik tau..iiisss rindunya adik dekat along..." Shaqilah menjerit keriangan sambil memeluk Shamilah dengan erat lama tak berjumpa dengan akak kesayangannya itu. Sekarang Shaqilah dah 22 tahun Shamilah pula dah 25 tahun . Tiga tahun mereka berpisah itu bermakna sejak Shaqilah berumur 19 tahun Shamilah dah terbang keluar negara . Meskipun sekarang dah zaman moden teknologi semua dah canggih ada facebook , Twitter , Whatsaap , instagram dan sebagainya . Bagi Shamilah itu masih tidak mencukupi untuk dijadikan pelepas rindu pada keluarga . "Baru je adik . Kalau along bagitahu along nak balik tu bukan surprise namanya Nur Shaqilah binti Mansur vs Suria hahaha . ."Sengaja Shamilah menyebut nama full familynya melalui nama Shaqilah . Sebab ? Tak lain tak bukan , rindu ! Usai sholat fardu Isyak mereka sekeluarga berkumpul di satu meja panjang yang di penuhi dengan lauk pauk kegemaran Shaqilah dan Shamilah . Hidangan malam itu juga dibuat khas untuk menyambut kepulangan Shamilah ke tanah air khususnya ke rumah . bak kata pepatah air di cincang takkan putus begitu juga dengan Shamilah walaupun lama meneninggalkan keluarga itu tidak bermaksud dia akan lupa dengan keluarga . Tidak sekali-kali kerana keluarga adalah segala-galanya . "Wah ... sedaapnya ketam nie umiey lama tak makan ...." . Puji Shamilah . "Aihh .. kak long sedap sebab lama tak makan ke sedap sebab ketam nie sedap ?" Sampok Shaqilah dengan diiringi senyum tawa dibibir . "Dua-dua sekali sebabnya ape adik nak tahu ?" . Soal Shamilah . "Sebab ? " Soalnya balik . "Budak betua nie kita soal dia ,dia soal kita balik pula , sebab yang pertama it's simple rindu , sebab kedua ial...ahh.." Belum sempat Shamilah menghabiskan ayatnya Shaqilah terlebih dahulu menyampok . "Your's fovorite , right ? "Jawab Shaqilah sambil menyuapkan ketam ke dalam mulutnya bersama-sama nasi berulamkan Sayur-sayuran yang dipenuhi sambal balacan fovoritenya itu ."Good girls !" Jawab Shamilah pula sambil ketawa dengan gelagat Shaqilah yang tak pernah berubah . "Shaqilah , Shamilah makan cepat jangan banyak cakap depan rezeki nie tak elok nak " . Tegur umiey kepada kedua puterinya itu dulu sampai sekarang perangai tak pernah berubah umur sahaja yang meningkat . "Baik umi!". Perkataan , masa yang diambil adalah sama . Meraka saling berpandangan lalu tersenyum bersama-sama . Umi hanya menggelingkan kepala manakalah baba mereka pula hanya tersenyum melihat gelagat mereka berdua . Keluarga kecil mereka terasa sempurna dengan kehadiran Shamilah semula ke rumah banglo sederhana besar berwarna coklat gelap itu . Rumah banglo itu Dihiasi dengan pelbagai aneka warna dan bunga seperti bunga teratai , bunga matahari , bunga ros dan sebagainya . Di samping ada taman di belakang rumah Shaqilah , dihadapan rumahnya juga terdapat kolam ikan yang mempunyai pelbagai jenis ikan yang berwarna-warni dan sebab itu jugalah saudaramara sebelah baba atau umiey sering berkunjung ke rumah mereka . Kadangkalah saudaramara sebelah umiey sering bermalam di rumah mereka memandangkan rumah mereka mempunyai tiga bilik kosong . Dua bilik ada di tingkat bawah dan satu bilik lagi di tingkat atas berhadapan dengan bilik Shaqilah . Lagipun mereka hanya berlima dalam rumah banglo sederhana besar itu .


Rate this story

Share this novel

Cik_Jurnalis

7 followers


NovelPlus Premium

The best ads free experience

You may also like

HANYA KAU YANG KU SAYANG

ORKED

Andai Ini Adalah Takdir

Sya

SUARA

MEENO

TIGA HATI

FIZAH NADMAH