Apa Itu Takdir?

Tarbiah2

Spiritual Completed 674

5 (2 ratings)

Synopsis

Sebelum saya tulis bab takdir ni, pertamanya saya nak bagi kredit utama kepada penulis yang agak terkenal di Malaysia, iaitu Hamka Kereta Mayat yang dah menulis buku Semusim Di Syurga dan Semusim di Neraka. Sebelum saya tulis mengenai takdir ni, saya merujuk beberapa kitab yang tulis tentang takdir, antaranya Hadis 40 himpunan Imam An Nawawi, Aqidah Islam tulisan Almarhum Sayyid Sabiq, Mengapa Aku Menganut Islam tulisan Al Marhum Fathi Yakan, dan lain-lain. Setelah tu, bila saya baca tulisan Hamka Kereta Mayat dalam artikelnya yang bertajuk “Apa itu TAKDIR?”, saya sangat teruja kerana dia berjaya menyimpulkan kesemua yang diulas ulama’ muktabar tentang takdir dalam bentuk yang sangat mudah faham oleh manusia tak berapa pandai macam saya. Sebenarnya bab takdir ni mudah je, iaitu kita beriman dengan qada’ dan qadar. Kita beriman bahawa semua ketentuan dan ketetapan Allah dah uruskan, dalam masa yang sama kita berusaha semampu yang boleh atas kapasiti hamba dalam urusan dan pilihan yang kita boleh buat. Contohnya, seseorang ni berusaha belajar sungguh-sungguh nak jadi ahli farmasi, tetapi Allah nak sebaliknya, maka ditakdirkan jadilah dia seorang penulis dan admin Tarbiah Sentap. Haha.             Contoh atas tu terlalu umum untuk faham bab takdir. Bersabar, dan jangan panik. Tetiba je. Tetapi kalau kau boleh faham, memang “win” lah. Takdir ni mudah saja nak hadam sebab ia banyak melibatkan yakin dengan sebenar yakin kepada perkara yang kita tak nampak, dan adakalanya yakin sungguh-sungguh terhadap perkara yang di luar logik otak kita. Tetapi disebabkan ada golongan yang nak sangat penjelasan logik dan ikut kepala akal mereka, maka penjelasan bab takdir ini ada sedikit falsafah walau sebenarnya senang saja nak faham. Tetapi akhirnya mereka tetap keliru dan pening kerana ada perkara yang tak tercapai dek akalnya. Lalu tu yang berlaku penyelewengan sampai ke laut, bukan zaman sekarang je, bahkan sejak dulu lagi. Arghh.             Islam ini bukan semata-mata agama logik akal, tetapi yang utama adalah Islam ini adalah agama Tauhid, iaitu kau beriman atau yakin dan percaya sama ada ia logik atau tak, selagi mana ia benar dari al Quran dan As Sunnah yang sahih. Contoh, kalau ikut logik akal, mana wujud malaikat, sebab malaikat pun kita tak pernah nampak. Tetapi sebab apa kita percaya? Sebab Allah dan Rasulullah beritahu pada kita. Ini bukan percaya membabi buta, ini percaya ada sumber yang tepat, iaitu al Quran dan As Sunnah yang sahih. Sumber yang asli dan original, bukan cetak rompak.             Salah faham ini menjadi antara faktor wujudnya dua golongan besar yang salah faham tentang takdir, iaitu golongan Ja’bariah dan Qadariah. Pernah dengar tak? Alaa, golongan ini kita ada belajar masa sekolah menengah lagi. Itu la, study sebab nak exam je semata-mata, kan dah apa pun tak ingat. Kalau kita belajar di sekolah, ada satu golongan ini yakin yang semuanya datang dari Allah. Jadi tak payah nak susah-susah untuk buat apa-apa perkara sebab semuanya dah ditakdirkan. Syurga, Neraka, pahala, dosa, minum arak, dengar lagu Kpop atau Bangla Pop (Bpop), peluk artis Korea, Bangla, Melayu dan lain-lain, baca novel dan layan drama cinta, baca buku Aku Bukan Malaikat (eh?) atau semua bagai tu dah ditakdirkan. Nak buat macam mana kan? Kata mereka lah. Yang lagi satu pula golongan yang percaya bahawa semua perkara datang dari diri sendiri. Siapa usaha lebih, dia dapat lebih. Siapa tak usaha, dia tak dapat, padan muka. Dia tak yakin dengan hidayah Allah, tak percaya dengan rezeki yang Allah tetapkan, jodoh yang Allah dah sediakan, dan kematian yang Allah takdirkan. Jadi kesimpulannya, kedua-duanya salah.


Rate this story

Share this novel

Tarbiah2

58 followers


NovelPlus Premium

The best ads free experience

You may also like

HERO YANG TAK DIDENDANG

NUR

“Kamu gagal!” Adnan memandang wajah pegawai tentera yang bertugas untuk merekrut anggota...

ADA HIKMAHNYA

AJIB

Semua makanan di dunia ini adalah kegemaran aku. Cakap je apa,semua aku telan.Tolak yang haram...

AKU

AZEA LUNA

Apa lagi yang harus ku lakukan? Dalam usia menjangkau 30 ahun, aku masih bujang dan tiada teman...

Kenapa aku HIDUP?

Tarbiah2

Dulu saya anak tunggal (sampai sekarang pun), ayah kandung saya dah bercerai dengan ibu, dan saya...