343 Results Found for "Short Story"
SI DONGKOR DAN SI YANAk-ANAK

DON'T ASK

4.8

Ketika tiba di sebuah pondok, Dongkor singgah duduk di pondok itu. Tanpa membuang-buang masa, dia membelah labu yang pertama, namun yang dilihatnya di dalam hanyalah seketul batu biasa. "Kitai! Apasal pula batu?" (Dongkor) Gumamnya. Dia membelah labu yang kedua, dan sama seperti labu pertama, isinya seketul batu, yang ukurannya sedikit lebih besar dari batu pada labu pertama. "Kurang ajar! Sya kana buyuk sudah sama si Teresia! Teda guna betul! Penat-penat sya cari kutu dia sampai leher dia mau patah sudah, ini pula yang dia kasi sama sya!" (Dongkor) Dongkor mengambil kedua-dua batu itu, dan dilemparkannya ke tanah dengan keras. Selang beberapa saat, batu pertama mulai bercahaya, dan menjelma menjadi sebilangan ekor burung gagak yang berterbangan mengelilinginya. Gagak-gagak itu berusaha untuk mencederakan Dongkor dengan paru mereka, dan Dongkor pun sedaya upaya melawan. Batu kedua mulai bercahaya, dan akhirnya menjelma menjadi seorang wanita penyihir berwajah hodoh yang sangat menyeramkan, dengan pakaian serba hitam, dan berambut putih. Penyihir itu mendekatinya. "Bagus! Hebat! Ko memang hebat! Haha!" (Penyihir) "Hebat apa pula? Ko siapa?" (Dongkor) Penyihir itu tidak henti-henti ketawa. "Sya harap-haraplah ada sumandak lawa di dalam tu labu, last-last todu-odu (nenek-nenek) pula yang keluar dari dalam tu labu!" (Dongkor Berkata Dalam Hati) Gagak-gagak itu masih berusaha mencederakan dongkor, sehingga Dongkor tersungkur ke tanah. "Sya tau ko hebat! Tapi tulung halau ni bangkaak-bangkaak (gagak-gagak)! Nda lama matilah sya ni!" (Dongkor) "Sya bulih tulung ko! Tapi ada syarat!" (Penyihir) "Syarat apa?" (Dongkor) "Ko mesti jadi laki sya!" (Penyihir) "Apa?" (Dongkor) "Lebih bagus sya bujang sampai tua daripada sya kawin sama ko!" (Dongkor Berkata Dalam Hati) "Kalau ko tidak mau, siap-siaplah sya panggil lebih banyak burung gagak serang ko! Ko mau?" (Penyihir) "Apasal pula sya tiba-tiba saja mau kawin sama ko? Kenal pun tidak!" (Dongkor) "Sebab ko sudah kasi keluar sya dari dalam tu labu, jadi ko lah cinta sejati sya! Sya mau ko kawin sama sya." (Penyihir) "Haha, kawin sama ko? Siou noh (sorrylah)! Pigilah ko kawin sama tu urang utan!" (Dongkor) "Berani ko hina-hina sya? Ko maukah sya betul-betul panggil lebih banyak burung gagak untuk serang ko? Arr? Ko maukah?" (Penyihir) "Ok ok! Sya mau!" (Dongkor) "Bagus!" (Penyihir) "Tapi tulung dulu! Halau ni gagak-gagak semua! Kesakitan sudah sya kana patuk-patuk!" (Dongkor) Sang penyihir menuding ke arahnya, dan seketika itu juga burung-burung gagak itu pergi meninggalkan Dongkor. Penyihir itu menyentuh lengan kanan Dongkor, dan secara ajaib, sembuhlah luka-luka pada tubuh Dongkor akibat serangan dari burung-burung gagak tadi. "Terima kasih! Terima kasih! Kalau ko teda, mungkin mati sudah sya." (Dongkor) "Itu pengajaran untuk ko supaya lain kali ko sentiasa ikhlas kalau menulung urang! Bukan semata-mata mau dapat ganjaran saja. Sya nampak bah macam mana ko buat sama si auntie Teresia tadi. Sikit lagi leher dia patah ko kerjakan!" (Penyihir) Dongkor meraih tangan kanan penyihir itu, kemudian mulai mencium tangannya. Selang beberapa saat, wujud penyihir itu pun segera berubah menjadi seorang gadis yang sangat cantik jelita, tidak kalah cantiknya dengan Kinomulok, isteri Yanak-Anak. "Aik? Macam mana ko bulih berubah ni? Siapa bah sebenarnya ko ni?" (Dongkor) Dongkor terpaku melihat gadis cantik jelita yang sedang berdiri di hadapannya, menatapnya dengan pandangan yang menggoda. "Sebenarnya sya ni puteri dari kayangan, adik bungsu si Kinomulok, isteri si Yanak-Anak. Nama sya Kiwulan! Sya kana sumpah jadi penyihir sebab sya sudah buat kesilapan besar di dalam Kerajaan Tinulud di alam kayangan. Sya akan berubah kembali menjadi macam sekarang ni, kalau sya sudah berjumpa sama cinta sejati sya. Selepas ko cium tangan sya tadi, masa tu juga sumpahan sya berakhir. Dari situlah sya yakin, yang ko ni cinta sejati sya." (Kiwulan) Senyuman riang belum sirna dari wajah Dongkor. Tatapannya tetap tertuju kepada Kiwulan, yang berambut ikal dan berkulit sebening embun pagi. Oleh kerana merasa terlalu gembira setelah bertemu dengan cinta sejatinya, maka Kiwulan mulai menitiskan air mata kebahagiaan. Setitik air matanya terjatuh ke atas tanah, dan dari tanah yang dibasahi air matanya itu mulai tumbuh sepucuk tunas. Tunas itu membesar dengan amat pantas, dan mulai menghasilkan sebiji labu merah yang kelihatan sungguh segar. "Ambil tu labu! Belah!" (Kiwulan)

bertepuk sebelah tangan

Rou Si Lin

5

bangun aku dari tidur ..ku tatap skrin telefon bimbit ku .terpapar gambar kita . membuatkan aku teringatkan cerita kita dahulu ketika kita masih akrab . tanpa membuang masa aku bangkit dari tidur dan berlalu ke bilik mandi untuk membersihkan diri . selesai membersihkan diri aku lantas mencapai tas tangan ku lalu berlaku . hari ini aku latihan bersama coach baru . aku merupakan pelajar perempuan yang menyertai kem tinju . tiba di sekolah kami berkumpul seperti biasa . memandangkan kami ada coach jemputan maka jadual latihan kami agak padat . selepas , coach memperkenalkan dirinya kami memulakan sesi latihan . latihan kali ini aku kurang bercakap seperti biasa kerana kurang selesa dengan kehadiran dia . "lets do warming up,mojo"kata coach "okay"kata mojo kami memulakan sesi latihan . namun kali ini aku banyak berdiam diri . "asal kau serius sangat ni babe"kata ainun kepada ku "yeke serius? nampak sangat ke muka aku ni seriua bro"balas ku "i know what you feel babe. smile okay,sabar" kata ainun lagi . aku tersenyum . 'bagaimana aku nak senyum kalau dia ada di depan mata? bagaimana aku hendak bersabar kalau dia tersenyum disana 'detik ku di dalam hati . aku cuba mengalak untuk bertembung dan memandang wajahnya . bak kata pepatah malang itu tak berbau. tetiba coach menyuruh kami buat 'padding' . terdapat dua baris . baris dia dan coach aku sengaja mengelak aku sengaja mengelak daripada masuk barisan dia . aku takut berdepan dengannya malah memandang wajahnya . namun,coach menyuruh aku masuk di barisannya ..aku kaku seketika. bagaimana aku hendak berdepan dengannya .tiba di barisan aku . aku cuba gagahkan diri memandang wajahnya namun aku gagal . dia menegurku dengan senyum . mak ai cair hati bagaimana aku nak lupakan dia kalau senyuman dia dah buat aku terpaku . "miera" tegurnya. aku hanya tersenyum padahal dihati berbunga gembira tadi bukan main marah lagi dihati . "sabar ek" katanya . "perlahan lahan "balasnya lagi "sabar ek" tambahnya lagi . aku sedikit bengang namun aku cuba untuk kekal tenang . "ai,jangan la serius sangat "katanya lagi. hati aku bertambah bengang . "jangan nangis"tambahnya lagi aku dah tak boleh tahan perasaan marah aku . "haisy,main main buat aku panas saja" balasku dengan perasaan panas . aku beralih ke belakang membiarkan yang lain mendahului ku . habis latihan aku menjelingnya . dia tidak memandang aku mungkin bengang selepas kena tengking kut . rasa bersalah pun ada dihati aku "oi,kasar sangat ke apa aku cakap tadi"tanya ku kepada ainun . "mestilah,tau la kamu ada problem dengan dia agak agak la nak marah kut" marah ainun . aku diam seketika . malam tu aku cuba menghubunginya dengan aplikasi whatsapp . eh,mojo ? sorry aaa pasal tadi aku terkasar bahasa dengan kau - miera takpa,kamu rasa sombong sangat ka saya -mojo adalag sikit ,asal tanya ? - miera kenapa semua orang cakap saya sombong tak faham saya bah . saya dah tegur mereka kut -mojo eh ? dia sentap ke aku cakao dia sombong ?. sapa cakap kamu sombong -meira eh? soalan ape aku ni . dah aku yang cakap.dia sombong boleh pula aku tanya .lol kamu dan orang lain . padahal saya dah tegur kamu orang contohnya kamu -mojo mak ai rasa bersalah pula perghhh ! kau marah ke aku cakap kau sombong - miera marah lah . tapi dah orang cakap macam tu redha jak la-mojo kau tau kenapa aku cakap kau sombong-miera tak tau .kenapa?.- mojo kamu tak tau apa perasaan saya bila saya berdepa dengan kamu - miera hahahaha bukannya saya makan orang -mojo memang la kamu tak makan orang . tapi.muka kamu tu sapa sapa pandang pun memang tak sanggup - miera kenapa la ? bukannya muka saya ni buruk sangat pun sampai kamu tak sanggup nak pandang - mojo pasal muka kau tak berapa nak buruk la saya tak sanggup nak pandang . lama lama pandang nanti bahaya - miera patut la haritu macam taknak je pandang aku - mojo tu la - miera aku tersenyum sendiri . alangkah indah andai kau tahu bahawa aku tak sanggup memandang mu kerana dihati ku terselit kasih terhadap mu . kami chat hingga larut malam . aku gembira hari tu . hari seterusnya . aku berharap kau akan contact aku lagi rupanya tak . dan baru aku sedar rupanya kau sorang je yang syok kat dia . aku selalu berharap supaya suatu hari kau sedar tentang kehadiran aku . nampaknya kau tahu perasaan ini terhadap mu namun kau sengaja abaikan perasaan ini .sakitnya memendam perasaan terhadap seseorang yang tidak mencintaimu . semoga suatu hari kau akan sedar kekuatan cintaku untuk mu .

Happy Anniversary Love

put3Zuesya

5

PERMULAAN SEBUAH PENGENALAN   Pengenalan antara Iskandar Harris dan Siti Suemayyah setahun yang lalu akhirnya membibitkan rasa cinta di antara mereka. Iskandar adalah pelajar dari UiTM Shah Alam dan di sebabkan masalah kewangan dia terpaksa menunda semesta pelajarannya selama 6 bulan, jadi dia memilih untuk bekerja sementara di sebuah syarikat yang membekalkan perkhidmatan jualan makanan di dalam keretapi. Syarikt itu mempunyai 7 orang staf pengurusan dan 60 orang staf operasi dan perkhidmatan. Iskandar juga adalah salah seorang kakitangan pengurusan dan dia memegang jawatan yang agak penting sebagai eksekutif penyelia disitu iaitu bahgian pantau smua staf operasi. Tapi disebabkan bosnya Encik Wan Faiz sayangkan dia dan dia dibenarkn untuk bekerja sambil belajar selepas habis tempoh 6 bulan bekerja sementara. Walaupun bidang yang dia belajar tu tak sama dengan bidang dia keje sekarang. Tapi dia menunjukkan attitude yang sangat baik dan bertanggungjawab dengan kerjanya.   Sue pula sebagai eksekutif bahagian pentadbiran di situ. Apa-apa urusan berkaitan admin mestilah akan terus dengan Sue terlebih dahulu. Sue pekerja tetap disitu dan sebelum Sue bekerja di syarikat sekarang ni, Sue merupakan pembantu tadbir di HeadQuarters di Subang Jaya. Selepas syarikat dapat kontrak dengan KTMB, Sue di serap ke syarikat cawangan di KL dan diberi tugas lebih mencabar. Dari situlah bermulanya perkenalan mereka. Kini hampir setahun perkenalan mereka dan masing-masing telah meluahkan perasaan sesama sendiri.   Pada hari pertama mereka berjumpa, Iskandar sememangnya sudah menarik minat Sue terhadapnya dengan perwatakkan yang agak matang dari umurnya. Mereka berdua sering diberi kerja bersama-sama oleh bos mereka dan itulah yang menguatkan lagi perasaan Sue pada Is. Sebelum bermulanya operasi syarikat di KL, banyak benda yang perlu di perbaharui dan dipelajari oleh Sue dan Iskandar. Mereka sama-sama belajar untuk memahiri sistem pergerakan keretapi dari stesen-stesen dan sering buat perbincangan. Kadang-kadang Is yang mengajar dan Sue jadi pendengar serta beberapa orang kawan mereka yang lain. Mereka berdua umpama belangkas. Kesana kesini dan jumpa bos-bos besar sampai la ke datuk. Jumpa semata-mata nak memberi penjelasan berkenaan sistem yang akan mereka gunakan semasa operasi nanti. Tapi Sue akan terangkan bahagian pentadbiran manakala Is pula bahagian operasinya. Penerangan mereka semuanya mengikut skop kerja masing-masing.   Iskandar pada awalnya hanya menganggap Sue sebagai kawan pejabat sahaja. Tapi lama kelamaan bila mereka sering bekerjasama dan selalu adakan perbincangan bersama, hatinya senang dengan perwatakan dan perangai Sue. Orang cakap dari mata turun ke hati. Cuma dia tahu Sue ni jenis yang workaholic, sanggup balik lewat sebab nak siapkan kerja. Kadang-kadang Is pula yang temankan dia siapkan proposal untuk meeting esok dengan big bos aka datok dan juga encik wan, GM mereka. Mereka berdua dikira orang penting kat syarikat di cawangan KL nnt, semua kerja akan di lapor terus pada HQ. Sebab itulah kerja-kerja mereka terlalu banyak sekarang supaya bila saja syarikat beroperasi, tidak akan ada masalah yang remeh-temeh berlaku pada operasinya nanti.   Sambil berbincang sambil bergurau senda. Sebab itulah mereka makin serasi. Kadang-kadang mereka jadi bahan gurauan kawan-kawan pejabat yang sering kenen-kenenkan mereka berdua. Tapi masa tu Sue ni agak pemalu sebab dia tahu Is ni adik dari dia. Sue tak nak berharap sangat nanti dia juga yang terluka. Dia tahu cita-cita Is nak jadi seorang peguam dan dia akan sentiasa bagi semangat untuk Is mencapai cita-citanya. Is ni dia budak law tapi keje sementara nak tambah pendapatan. Baguskan dia.

Study or Love?

Ayayayomi

5

Pertemuan diantara Alya si gadis misteri dengan Qairul Ketua pengawas bukan seindah yang disangka.Disaat pertama kali bertentangan mata , perkataan musuh sudah sebati antara mereka.Pelbagai strategi sudah diatur untuk mengenakan masing-masing.Namun pertunangan yang terjalin antara mereka membuatkan mereka keliru.Perlukan perasaan benci itu bertukar menjadi sayang? Spm pun tidak lepas lagi apatah untuk memikirkan soal cinta ini.Itulah apa yang dirasai oleh Qairul yang tidak pernah memandang soal cinta ini.Pembelajaran harus diutamakan itulah prinsip dia.Lain pulak apa yang dirasa oleh Alya.Hati dia berbolak balik.Kenapa dia diuji sebegini? Baru sahaja dia berjanji untuk tidak bercinta lagi dan mengutamakn Spm tapi Allah hadirkan ujian dimana bertunang semasa belajar. Dari situ, pelbagai insiden melibatkan mereka berdua mula terjadi.Pelbagai dugaan hadir menguji pertunangan mereka. Pengalaman dahulu membuatkan Alya lebih berhati-hati dalam memasuki ke alam percintaan.Perangai Alya yang penuh dengan misteri menarik minat Qairul untuk mengetahuinya.Siapakah dia? Dalam kelembutan penuh dengan ketegasan.Dalam diam penuh dengan keadilan.Begitu lantang bersuara menegaskan kebenaran.Begitu lincah dalam sesuatu perkara.Everything she can do it.Namun tiada sesiapa tahu rahsia sebalik kejayaan dia , wujudnya satu nama yang setiasa mendorong dia untuk terus berjaya..Apakah kesudahan hidup mereka? Adakah mereka perlu meneruskan atau just fokus on study? Manakah yang lebih penting untuk diutamakan?Study or love?

Kemelut Cinta Izzirina

aziesyaza

5

SINOPSIS Puteri Izzirina melonjak kegembiraan. Mana tidaknya, dia bakal bertemu empat mata dengan buah hati alam chatting nya yang digelar Mr Power. Selama dua tahun dia berchatting tanpa mengenali wajah sebenar Mr Power. Siapakah Mr Power yang sebenarnya? Dapatkah Puteri Izzirina menerima Mr Power setelah bertemu nanti? "Kenapa? Mr Power adalah Harris? Aku tak boleh terima semua ini...aku cintakan Mr Power...bukan Harris...aku harus lupakan Mr Power dan jugak Harris...aku tak boleh rapat dengan dia lagi..." - Izzirina    Harris adalah lelaki yang menjadi sahabat Izzi setelah bertemu pertama kali di kolej. Awal perkenalan mereka memang tak seindah yang dijangka. Mereka bergaduh selama dua tahun di kolej, namun akhirnya mereka tewas dengan menjalinkan hubungan yang digelar sahabat. Adakah benar Harris hanya menganggap Izzi sebagai sahabat? Dapatkah Izzi menerima perbuatan Harris merahsiakan sesuatu daripadanya? "Izzi...sebenarnya...aku dah bincang dengan family aku dan family kau...aku nak kahwin dengan kau.." - Harris    Farris hadir tanpa diduga oleh Izzi, persembunyian Farris selama ini membuatkan Izzi salah anggap terhadap Harris...akhirnya Farris muncul memberikan jawapan yang sebenar....siapakah pula Farris di hati Izzi? Apakah hubungan Farris dan Harris? "Hahaha...awak...awak...baru saya tahu sekarang kenapa awak marah sangat dengan saya...mesti awak dah salah anggap antara saya dan Harris? Jom...saya bawak awak pergi ke Taman Botani...dekat sana nanti...awak akan tahu semuanya..." - Farris Puteri Izzirina masuk ke alam pekerjaan...namun kemelut cintanya masih berterusan...kehadiran Izzi di syarikat itu telah membuat hati bossnya berbunga...Iqram Mikail...boss kepada Izzirina telah menyimpan perasaan terhadap Izzi sejak pertama kali Izzi masuk ke dalam syarikatnya...kehadiran Iqram menambahkan lagi kemelut di hati Izzi...siapakah sebenarnya yang ada di dalam hati Izzi? Bagaimanakah Izzi menyelesaikan kemelut cintanya? "Saya tahu awak terkejut...tapi saya hanya nak awak jadi isteri saya dalam tempoh 3 hingga 6 bulan sahaja..." - Iqram Mikail     Kehadiran tiga lelaki inilah yang membuatkan wujudnya Kemelut Cinta Izzirina...

The Truth Untold

blythe

5

mengisahkan seorang perempuan yang selalu ceria,tersenyum dan gembira tetapi agak cuai,ganas dengan lelaki yang kurang ajar tetapi baik dengan teman yang rapatnya. "kau apahal main langgar-langgar aku?"tanya sarah kepada ayip. "takdi kau "ter"langgar aku takpa pulak?hahaha"jawab ayip dengan sinis. "eii kau nih!"belum sempat sarah nak membalas ummi menghalangnya. "takyah lah dekat kantin nih ramai orang tau dah dah"pujuk ummi. "yelah" jawab sarah. -i can't change the facts about me and you,and i do can change the facts that i want you to become 'mine' to not being mine and i'm deadly serious don't want to do this thing anymore!!please don't push me to do something that i don't want to do and please respect me and please do thanks to me 'cause help you to your 'destiny' goodbye dear my old teddybear love you. -sincerely-your old master-"ummi membaca surat sarah malisa kepada patung beruangnya. "astagfirullah sarah patung beruang...."kata ummi kepada sarah malisa. tiba-tiba satu hari sarah bertindak pelik dengan semua orang yang menyebabkan ramai tertanya. "wehh harinih pergi taman permainan jom?"tanya sarah kepada kawan-kawannya. "jom!"kata erna,ummi dan aishah. "tapi kenape?tak pernah nak ajak pergi"tanya ummi. "erm saja je hahaha buat kenangan..nanti boleh flashback balik bila terdatang sini ke hahah"jawab sarah dengan gembira. "bestnya,kan best kalau kita pergi tengok wayang an"kata erna sesudah pergi taman permainan. "nak pergi?jom aku belanja!"ajak sarah. ummi selaku kawan paling rapat dengan sarah sangat sangat pelik dengan perangai kawannya. "takpalah harinih belanja kawan kawan aku wahh happynya!"kata sarah keseorangan semasa sudah balik ke rumahnya.

Hidup aku

Sufikah

0

Kerna masa telah mengubah jiwa dan mengubah erti kehidupan aku sering di mana hala tujuh hidup aku Chapter 1 Nama aku syafiqah .. nur syafiqah aku di besar kan keluarga Yg sedarhana saja waktu aku kecil aku jenis takut nak pergi sekolah sampai berhenti kemudian bila umur masuk 13 tahun aku terbukak hati nak pergi kesekolah semula di situ bermula lah lembaran baru aku . Aku sekolah kat Jengka nama SMK Jengka pusat 2 aku gan mak cik kat sana aku pikir aku akan ramai kawan tapi rupa rupa nya aku sering di kutuk di caci Alah biasa orang x suka manusia tak lawa macam aku senang kata jijik tapi masa ada yang nak kawan aisyah . Maizani . Mizan .mia . Nurul . Siti . Yaya Setiap kali pergi sekolah mesti akan kene ejek kene hina dengan kawan kawan sekelas nasib ada maizani dan mizan dia orang sentiasa terima aku cukup 8 bulan aku sekolah kat situ aku pun buat keputusan untuk pindah bersekolah dengan tempat sendiri di Bentong Pahang tak sampai berapa minggu aku sekolah terus aku rasa jemu bukan sebab apa suasana sekolah tu yang lain aku buat keputusan untuk pindah semula ke sekolah lama aku masa saja tahun baru masuk semula ke sekolah lama aku Best pada masa tu Kawan kawan kelas yang lama dulu semua dah boleh terima aku tapi yang berubah masa tu aku jarang pergi ke sekolah konon konon semput . Memg aku semput pun tapi jarang lah umur aku 15 tahun dah banyak lah dugaan pada masa tu di mana aku di dugaan di mana iman aku tergoyah pada tu Chapter 2 Entah kenapa aku pun tahu kenapa mereka sanggup memperosak kan pikiran dan haklak aku ada suatu hari tu aku pergi pusing kampung dengan kawan dengan secara tiba ada Sorang laki senyum pada aku tak kisah lah semua orang berhak nak senyum kan tapi pada malam tu ada Sorang laki mesej aku di Facebook dia kata sombong Fakrul razi: hai sombong betul eh Syafiqah: kau ni siapa Fakrul Razi : Nie Fakrul yang siang tadi tu tak akan tak ingat Syafiqah: Ouh kau ke ingat siapa tadi nak apa kau Fakrul raZi : nak kawan dengan awak lah saya suka tengok awak :syafiqah : yeke kau ni Kalau betul Tape lah Pada masa tu aku memang bodoh percaya kan setelah seminggu aku kawan dengan dia rupa rupa dia nak peralat kan aku jer pada masa tu sedar sebab aku leka dengan permainan dia bukan dia saja yang permain aku kawan kawan dia pun permain aku masa tu Yelah mana tak nya masa tu aku nampak macam sosial sangat walau dah berhijab lama ke lama lamaan aku mula tersedar dari semua itu aku tak nak jadi macam tu dah sebab itu bukan aku yang sebenar Chapter 3 Alhamdulillah pada umur aku 16 tahun aku sambung belajar di sebuah kolej kemahiran di Kuantan aku amik cost kunilary masa aku belajar kat sana aku ada seorang kawan kawan baik aku sekarang nama dia afiqah sama macam aku Heheh kita kemana je sama sama dia baik sangat walau mak ayah dia cikgu hampir 8 bulan aku berlajar kan situ dah aku pun habis kan pengajian aku ? Aku sampai sem2 dua sebab tak larat Hehehe aku ni sebenar tak suka. Sangat berlajar Ni Chapter 3 Umur aku 17 pun aku mula hidup baru aku mula rapat Balik dengan kawan lama aku aisyah yang sekarang ni jadi sahabat aku dia baik sangat kehidupan aku dan dia agak sama cuma saja yang berbeza walau macam mana pun hidup ini harus diteruskan aku dah mula pada masa tu yang tak semua orang terima kita tapi aku cuma simpan mende itu macam layang layang aku masih leka dengan perasaan aku sendiri. Aku selalu selalu ingat yang semua orang benci aku tak aku Chapter : umur aku 18 tahun Masih sama aku masih menyangka yang orang tak suka kan aku bukan apa aku fobia dengan masa lalu aku sebab tu aku paranoid aku cuba untuk lupa kan semua aku selalu mendakati orang yang selalu hina aku dulu tapi dia tak pernah endah kan aku . Jer yang perasaan sama lah satu kawan aku siti tegur aku Siti : kau kene move on kau tak boleh macam ni ikah dia orang tak pernah endah pun pasal aku kau tapi kau sibuk sangat pasal dia orang aku cuma nak kau sedar jangan nak perasan sangat Syafiqah: Aku cuma nAk kemaafan dari dia orang siti Siti : tak payah lah kau nak harap kan ke maafkan dari dari dia orang . Dia orang sebelah mata pun tak pandang kau Pun kata itu perit cuba terima tapi aku tak boleh sampai aku buat mende bodoh nak bunuh diri sebab aku rasa aku ini tak guna selalu tapi Allah masih sayang kan Allah bagi peluang untuk hidup lagi untuk aku sedar tak semua menda dalam dunia kita akan miliki tak semua akan suka kan kita dengan seikhlas nya kerna masa telah mengubah jiwa dan masa juga telah mengubah aku menjadi yang baru Aku bersyukur sebab ada sahabat sebaik aisyah yang selalu bagi nasihat kat aku dan tak pernah lupa kawan baik aku nurul dia pun banyak bagi nasihat dekat aku selama ini dan kini aku adalah Syafiqah yang baru

AUDI ALTERAM PARTEM

AIDIL KHALID?

5

KARYA kreatif, sungguhpun tercipta daripada imaginasi pengarang, sebenarnya tidaklah hadir dari ruang kosong semata-mata. Bahkan sebenarnya selalu wujud cerita di sebalik cerita yang ditulis oleh pengarang. Sering kali juga wujud niat-niat tertentu yang terpendam di dalam dada pengarang sehingga akhirnya dilampiaskannya ke dalam bentuk karya cereka. Dan tak kurang lazim juga, pengarang memanfaatkan suasana sekitarnya serta pengalaman tertentunya, bahkan juga input-input dari bahan bacaannya, untuk akhirnya diadun dan digaul menjadi karya kreatif. Justeru, saya telah dengan sengaja mengambil inisiatif untuk di penghujung setiap cerpen di sini, menurunkan catitan-catitan yang barangkali boleh dipanggil sebagai proses kreatif. Ia merakamkan pengalaman di sebalik tabir terciptanya karya-karya tersebut. Barangkali juga turut sama terakam adalah aspirasi peribadi, serta pencarian jati diri sebagai seniman yang berusaha memperkukuh tapak dan tuju arah. Diharapkan catitan-catitan pengarang atau proses kreatif itu – yang ada kalanya agak panjang huraiannya – dapat menjadi nilai tambah buat para pembaca menikmati dan menghadami cerpen-cerpen di sini. Justeru judul Audi Alteram Partem telah dipilih dan diangkat sebagai tajuk kumpulan cerpen ini, yang sebenarnya berasal daripada maksim latin dan secara harfiahnya membawa erti ‘dengarkanlah juga kisah berseberangan’. Maka di samping membaca cerpen-cerpen yang dihidangkan, jemput dan dengarkanlah juga kisah-kisah di sebalik penghasilannya.

CANTIK

DON'T ASK

5

Cantik _ ngeri _psiko _pembunuhan Dia duduk di kerusinya. Bas itu penuh dgn kawan² Nisha. Dia bencikan mereka. Dia selalunya duduk di kerusi sebelah kanan paling belakang. Bas itu tak jadi masalah, masalahnya kerusi tu. Tak selesa, keras dan kaku. Dia tak mahu duduk di sana. Cuma utk hari ini dia ingin duduk dgn selesa. Dia berdiri dan pergi ke salah satu kerusi depan yg agak selesa. Dia duduk di sana, mengeluarkan buku sejarahnya dan mula membaca. "Hei, robot hodoh! Berani awak duduk di kerusi saya!" pekik seorg gadis berambut perang. Kiara berhenti membaca dan mendongak. "Ini kerusi awak ke? Ada nama awak tertulis kat sini?" katanya. Gadis berambut perang itu menjerkah marah, "Rasanya si dungu hodoh ni dah melampau. Kawan², mari kita ajar dia." Dgn itu, jeritan kesakitan Kiara memenuhi bas tersebut. * ~ * ~ * ~ * Dia mengetuk pintu. Kiara menundukkan kepala. Pakaiannya koyak, rambutnya kusut-masai, ada lebam² biru hitam di sekujur tubuhnya dan ada di antaranya yg berdarah. Diam² dia teresak-esak. Dia tahu ibunya bukan saja akan memarahinya, tapi dia juga tak dibenarkan keluar rumah selama seminggu. Kesalahannya? Dia cuma enggan duduk di kerusi yg tak selesa. Tapi sebagai balasan, mereka menyakitinya bukan saja secara fizikal, tapi juga secara mental. Kini dia cuma terfikir hendak membalas dendam. Ibunya membuka pintu dan tersentak bila melihat Kiara. Tak lama kemudian air muka terkejut itu bertukar menjadi jegilan marah. "Apa kejadahnya, Kiara! Apa ni?" tengking ibunya. Tanpa sepatah kata pun, Kiara masuk ke dlm. Dia mula menuju ke bilik tidurnya bila ibunya tiba² menyambar lengannya. Dlm sekelip mata Kiara merasakan pipinya pedih. Ibunya menampar dia. "Kiara, di mana adab kamu? Kamu tak hiraukan soalan mak?" tanya ibunya dgn marah. "Lain kali kalau mak nampak kamu macam ni lagi, mak akan halau kamu keluar dari rumah ni!" Dgn itu, ibunya menolak dia dgn kasar. Tak mampu mengawal dirinya, Kiara rebah dan kepalanya terhantuk ke meja. Dia mencengkam kepalanya erat² dan mula menangis. 'Kenapalah aku begitu malang? Apa salahku hingga aku diperlakukan sebegini rupa? Adakah aku akan mendapat kasih sayang?' Dia bangkit dan mula melangkah ke bilik tidurnya. Dia menutup pintu dan melemparkan begnya ke katil. Dia duduk di lantai dan menangis tak terkawal. 'Kenapa aku begitu hodoh? Kenapa?! Kenapa aku tak memiliki keluarga yg penyayang? Kenapa aku tak disayangi?' Inilah persoalan yang asyik berputar-putar dlm benaknya. Dia berdiri dan berjalan ke cerminnya. Dia menatap dirinya sendiri. Dia menatap mata coklatnya yg sedikit ungu. Dia selalu fikir matanya unik, tapi bagi org lain itu sesuatu yg menakutkan tentang dirinya. Cuma menyeramkan. Tiba² dia terfikir sesuatu. Dia teringin nak jadi cantik. Dia mahu semua org menyukai dan menyayanginya. Dia mahu org memandang wajahnya dgn mesra, bukannya merenung dingin. Dia menatap dirinya lagi. Parut di wajahnya yg diakibatkan oleh ibubapanya, Nisha dan kawan²nya masih ada. Tangannya juga dipenuhi parut, tapi diakibatkan oleh dirinya sendiri. Hukuman yg disebabkan oleh nasibnya malang. Dia teringin nak jadi cantik tapi utk merealisasikan hasrat itu, dia perlukan sedikit bantuan. Dari 'kawan²'nya. 'Tapi bagaimana caranya?' Kemudian tiba² satu idea maut terlintas di fikirannya. Dia menyeringai. Idea yg sempurna utk menjadi cantik...

Hingga Jumpa Lagi

Cik Apple

5

Jika kita menyukai seseorang dalam diam hanya kita sahaja yang tahu.. begitulah kisah Izreen Syaza, Izreen Syaza seorang gadis yang pendiam dan berwaktakan skema selalu dibuli oleh pelajar lain. Adam Naufal seorang lelaki yang tampan dan kegilaan ramai gadis-gadis diluar sana dia yang aku suka, dia yang aku cinta dalam diam tetapi mustahil dia mahu menyukai aku, aku hanya dapat melihat dia dari jauh dan menyukai dia dalam diam. inilah aku Izreen Syaza. datang seorang pelajar baru atau merangkap sahabat lama Izreen Syaza. Nazatul al-farisha seorang gadis yang cantik bergaya dapat banyak tarikkan dari para lelaki sampaikan Adam Naufal terpikat dengan dirinya "Izreen!!!! aku nak suruh kau bagi ni dekat kawan kau yang Nazatul tu boleh?." - Adam Naufal "Bo..boleh apa salahnya." - Izreen Syaza "Wehyy beb aku dengan budak hot lelaki tu Adam Naufal kau kenalkan kitaorang dah rasmi couple!!!." - Nazatul Al-Farisha bila mendapat tahu orang yang di sukainya dalam diam telah sah menjadi kekasih sahabatnya sendiri. dia bukan gadis yang perampas dan Izreen Syaza mengundurkan diri terlebih dahulu. biar dia bahagia itu sudah cukup buatkan aku bahagia. "beb!! hidung kau berdarah kenapa ni muka kau pucat ni!!." - Nazatul Al-Farisha "aku okay biasa badan panas mungkin aku nak demam kot." - Izreen Syaza Kau ukirkan senyuman bahagia bersamanya dan aku hanya dapat menahan derita yang aku tanggung. "Saya harap kita dapat jumpa lagi.... ada satu benda yang saya nak bagi tahu awak! Awak Adam lelaki yang pertama dan yang terakhir saya pernah jumpa dan awaklah lelaki yang membuatkan saya jatuh cinta dan ya awaklah cinta pertama dan terakhir saya. hingga jumpa lagi......" Izreen Syaza "kenapa kau buat aku macam ni!!!!!." Adam Naufal

aku

lyn

5

kata-kata doctor seakan2 sperti angin yg mderu-deru di telingga aku..hancur bkecai hati aku bila doctor baca report kesihatan aku..aku dsahkn mghidap kenser rahim stage 4..dn kenser sudah mrebak hmpir ke seluruh tbuhku..tdak dpat d'angarkn bpa lma lg masa aku punya..mungkin smggu atau kurang dari smnggu..plahan-lahan kaki aku mlangkah kluar bilik doc pkar..terasa dunia aku mjadi kelam..aku masuk ke kereta..trus aku pndu ke arah pantai..hujan mulai turun,seakan tahu kedukaan aku..plahan aku keluar dri kereta..hujan mkin lebat turun nmun tidak aku hiraukan..aku menanggis..mjerit..sekuat hati ku.. "apa dosa tlah aku pbuat ya tuhanku..?mgapa tidak kau mbiarkan aku mati sekarang.."aku terus mjerit-jerit myalahkn tuhan dengan derita aku tgung..stelah usai mngis spuas hti..dgan plahan aq mlgkah k kereta..lalu aku terus memandu k rumah..sesampai drumah..aku gagahkan hati..buah hati ku sedang bmain2 dengan abang dan kakak ny..kelihatan mereka sungguh gembira..aku pandang suami ku yang sedang leka bmain hz ny tidak myedari kpulangan ku..aku terus masuk k blik lalu mandi..sesudah mndi..aku pakai bedak..agar tidak kelihatan muka ku yg sembab kerana mngis tdi.. sesudah siap..aku keluar..anak2 yg melihatku..trus belari mdapatkn aku..mceritakn apa saja mereka pbuat spnjang aku k hospital.."mama tadi kami makan aiskrim..sedap"ujar c kakak smbil ketawa riang..c adik pun f'ikut2 ketawa seakan tahu apa yg kakak ny kata..melihat senyuman mereka..hati aku mjadi pilu.."bagaimana aku mniggalkn smua pmata hati ku ini..entah apa mereka rasa bila aku tiada"seribu 1 psoalan demi psoalan mnerjah dfikiran ku..aku ambil c adik..yg dri td tkapai2 mnta aku ambil..lalu ku bjalan mnuju suami ku yg dri td asyik dengan hz nya itu.. "ehh..mama sudah balik..apa doc ckap td.?"ujar suami ku..aku hnya tsenyum.."tiada pa papa..mama sihat je"aku myahut..aku mlihat suami ku tsenyum pnjang mdengar jawapn ku..entah bgaimana harus aku pjelaskn apa doc ckap td..celaru sungguh bcelaru fkiran ku..