BAB 47

jika ku radio
dan engkau lagunya
dan aku putarkan
hingga semua terleka

begitulah kita
ditakdirkan
untuk bersama

jika
ku air wudhumu
menjadi serimu
dalam lima waktu

jika
kau kuat percaya
akulah jodohmu
jagamu selalu

menarilah sayang
di hari bahagia
di bawah bulan bintang
kasih kita berdua

jangan bimbang sayang
kita harungi bersama
berdua selamanya.........

sampai ke hari tua....
mencintaimu....

kaulah watak utama
dalam setiap drama
yang sering dimainkan
menjadi kegilaan

begitulah kita
ditakdirkan untuk bersama

jika
ku air wudhumu
menjadi serimu
dalam lima waktu

jika
kau kuat percaya
akulah jodohmu
jagamu selalu

menarilah sayang
di hari bahagia
di bawah bulan bintang
kasih kita berdua

jangan bimbang sayang
kita harungi bersama
berdua selamanya.........

sampai ke hari tua....
mencintaimu....

jangan bimbang sayang
kita harungi bersama
berdua selamanya.........

sampai ke hari tua....

hingga ke akhirnya
kaulah cinta terindah
engkaulah satunya
sampai ke hari tua

menjadi milikku
hingga ke hujung nyawa
mencintai mu....
mencintai mu....
mencintai mu....


Lagu sampai ke hari tua berkumandang di keroncong radio akan menemani Fendy dan Meen Zalikha ketika ini.
Mereka berdua tersenyum sambil memandang wajah sesama sendiri malam ini mereka berdua keluar makan bersama memandangkan Meena Zalikha malas untuk masak.

"Romantiknya Lagu ni saya selalu dengar tau lagu ni setiap kali saya pergi tempat kerja."
Ucap meena Zalikha tersenyum manis Fendy yang ada di sebelah tu tersengih-sengih sampai ke telinga.

Kadang-kadang dengan mendengar lirik lagu sahaja membuatkan seseorang itu menjadi tersengih tersenyum dan membuatkan seseorang itu menjadi bahagia tatkala lirik lagu Yang didengari itu kena dengan jiwanya. Sambil dengar lirik lagu Sambil itu Meena Zalikha memejamkan mata untuk menghayati setiap Bait Lirik tersebut.

"awak mesti bayangkan abang bila awak dengar lagu ni Lepas tu awak bayangkan abang dan awak menari berdua di bawah sinaran bulan Purnama Betul tak Betul tak?"
Ada sahaja ayat nakal yang mahu dilontarkan oleh Fendy ketika ini untuk Mengusik si Meena Zalikha. Lelaki itu mula menghenjut mata berkali-kali membuat muka yang kononnya comel di hadapan si isteri.

" menari di bawah sinaran bulan purnama tu saya yang bayangkan ke awak yang bayang?" Giliran Minah Zalikha perlu menyusun ayat untuk membalas ayat dari suami yang tercinta.

" tak salahkan kalau kita berdua saling bayang membayang." Meena hanya buat muka seposen. tak mahu dia terlihat seronok di depan Fendy.

" sayang apa kata kita pergi berbulan-madu kita berdua tak pernah pergi berbulan madu dan luangkan masa kedua dalam jangka masa yang agak lama."
Faliq Affendy memberi idea spontan di hadapan Meena waktu ini.
Dia merasakan ini hari je yang terbaik untuk dia lebih dekat dan Akrab mengenali isterinya.

Baru dengar lagu ni dah ajak pergi berbulan-madu nak ajak saya menari tepi pantai lah tu." Meena berseloroh sambil menjulingkan mata ke atas tanda protes.

" bukan setakat menari tepi pantai Dukung sayang dekat tepi pantai sambil main lambung-lambung pun abang tak kisah."
Amboi kemain ya sampai nak lama-lama nanti lambung-lambung terus terlambung ke Awan baru tahu. hihi

"Sayang okey je kalau abang nak pergi berbulan madu Asalkan abang kena cari hotel selain warna pink." Minah Zalikha memberikan syarat dia sebenarnya bosan dia Fendi selalu sangat buat sesuatu perkara atau ia sesuatu benda bertemakan warna pink kadang-kadang mata Mina boleh juling bila lihat semuanya warna pink.
nasib lah sekarang dah Sayang jadi tidak sampai hati lah dia ingin memarahi si Fendi seperti dia marah saya Fendy waktu awal-awal mereka cuba untuk saling kenal mengenali sesama sendiri.

"Yalah sayang abang pun takkan nak check satu persatu hotel dalam Malaysia ni yang berwarna merah jambu abang redha jelah kalau bilik berwarna hitam sekalipun Asalkan sayang saya ni suka." Bersahaja jawapan Fendy. Si meena terus senyum manja.

Wahai Suamiku Andai Aku tahu bertapa Indah Senyumanmu Takkan aku lepas untuk menatap wajahmu wahai Suamiku akan hati cuba untuk menyayangimu Walaupun Cintaku tidak Seindah sang suria dan tidak Seindah warna pelangi di atas sana.

" sayang .." Fendy menghentikan kereta tepat di bahagian luar masjid Putra jaya. ketik ini, dia terus menoleh dan menatap tenang wajah isterinya. dia hadiahkan segaris senyuman memandang meena zalikha. dia rasa sangat bahagia waktu ini. dia menyentuh lembut tangan si isterinya lantas dia letakkan di pipinya. Meena hanya terpana.

" ya Mr husband." balas Meena perlahan.

"Saya nak cakap sesuatu boleh tak?"

"awak nak cakap lebih daripada seribu perkataan pon boleh."
Meena Zalikha ternantikan kata-kata dari suaminya. dia yakin kata-kata yang ingin di katakan oleh Fendy waktu indsh belaka.

"Saya sayangkan awak satu dua tiga Aku Cinta Kamu."
Meena tertawa kecil bila melihat gelagat nakal si Fendy yang kadang muncul tanpa di duga. lucu pula dia mendengar ayat dari Fendy. skema dama sangat ayat tu. romantik Fendy tak boleh di hadam bila lelaki itu buat ayat dalam drama.

"Awak kalau Andai kata Suatu hari nanti kita berdua ni jauh awak cuba dekatkan jarak kita ya? kalau andai kata Suatu hari nanti saya dah tak macam sekarang awak tolong sedarkan saya sebab saya nak sedar daripada lena saya. awak? saya tahu terkadang saya leka dengan dunia jadi orang gila menyanyi untuk ingatkan saya supaya kita mencari redha Ilahi."
Mendengar ujaran panjang lebar fendy itu membuatkan Meena Zalikha rasa sedih dan sebak. dia terus cium tapak tangan Fendy setenangnya.

"awak saya akan rasa bahagia bila awak sentiasa ada dengan saya awak jangan pergi daripada hidup saya Saya minta maaf sebab sebelum ni saya tak pernah nak dengar dan saya tak pernah nak tahu yang awak sukakan saya maafkan saya sebab buat awak tertunggu-tunggu."
Meena terus melentokkan kepalanya dibahu Fendy. mereka berdua mula merasakan satu Aura positif bila mereka berada di hadapan masjid.

"Awak tahu kan masjid ni tempat kita akad nikah? dekat masjid ni la juga bukti cinta saya dekat awak saya dah dapat cinta awak dan saya takkan pernah sia-siakan cinta yang saya cari selama ni saya Bersyukur sangat sebab Allah tu tak kejam Allah pertemukan saya dengan cinta saya yang sebenar-benarnya."
mengimbau kenangan.
Okey bila Fendy dah kata begitu baru Minah faham kenapa fendy bawa dia jalan-jalan lepas tu berhenti depan masjid. Rupanya lelaki itu mahu mengimbau kenangan berdua ketika awal awal mereka berkenalan.

" dan Masjid ini akan menjadi bukti cinta awak dekat saya saat awak Lafazkan Aku terima nikahnya Walaupun kita berkahwin tak macam orang lain Tapi lafaz akad awak tu saya takkan pernah lupa."
Lelaki itu tersenyum senang dia terasa sangat dihargai bila isterinya sudah mengungkapkan kata yang membuatkan hatinya menjadi berbunga-bunga.

Terima kasih tau sebab awak terima saya dalam hidup awak Walaupun pada mulanya awak terpaksa layan lelaki yang gila pink macam saya ni." Ungkap Fendi lagi nada romantik baru Meena diusap lembut lagu Meena dicubit halus.
Benarlah kata hati Fendi suatu ketika dahulu hati dan Cinta itu tak boleh nak dipaksa tetapi kita perlu mencuba dan dia rasa cubaannya kini berjaya dan dia perlu genggam erat kejayaan cintanya buat isterinya yang tercinta.





*****
Farhan berjalan menuju ke arah muka pintu untuk keluar daripada rumah Maya dia sudah bertekad untuk pergi dari situ kerana dia sudah tidak mahu tinggal berdua-duaan tanpa ikatan dia sedar selama ini apa yang dia buat Semuanya salah.

"Engkau memang nak keluar daripada rumah ni ke Bukankah engkau kata engkau sayangkan aku?" Saya yang sibuk dengan buah epal hijau ketika menonton televisyen Farhan mengangguk Seraya meluahkan apa yang ingin diperkata.

"Disebabkan aku sayangkan engkaulah aku keluar sebab aku tak nak satu hari nanti kalau kita duduk berdua, aku takut suatu hari nanti Allah akan jentik Hati aku untuk buat benda tak baik dekat kau." Saya terus tersenyum sinis mendengar kata-kata yang dianggap palsu dan dusta.

Eh kejap Sejak bila kau ni jadi baik engkau tak payah nak pura-pura baiklah depan aku kalau kau tu dah jahat engkau tunjukkan jelah yang kau tu jahat." Maya terus tertawa terbahak-bahak kerana dia rasa apa yang Farhan kata itu tidak benar belaka sama sekali Sejak bila Mamat kaki mabuk dan disko seperti Farhan mampu berbicara tentang hukum Tuhan.

" Engkau pernah dengar tak kisah seorang pelacur masuk syurga Bukan pernah dengar tak kisah seorang lelaki bunuh 99 orang manusia waktu dia bertaubat ke jalan allah dia akhirnya meninggal dunia yang Allah janjikan di syurga aku nak jadi macam dia orang aku tak nak lah aku ni terus jahat selamanya engkau pun patut berubah engkau baik bayang kau baik Sebab tu aku jatuh cinta dengan kau tapi bila aku dah tengok engkau yang sekarang ni aku rasa Bersyukur sangat sebab Alah tak kuat kan aku ni betul-betul berharap dengan kau."
Terdiam terkedu Maya bila Farhan mula membuka kisah tentang kisah tauladan yang perlu diambil iktibar oleh Maya gadis itu memandang Farhan dengan pandangan yang mencerlung tajam. dia rasa tak kena langsung bila farhan buat ayat-ayat macam itu. jijik kuasa dua.

" engkau nak jadi ustaz lah sekarang ni? Wei aku ni berubah ada sebab aku dah tak nak manusia mainkan hati aku biar aku pula yang rasa untuk Tawan dunia aku sendiri."
Maya melangkah ke hadapan dan terus memukul buat tubuh Farhan untuk menyatakan betapa dia berubah kerana sesuatu perkara. Maya mula merasakan tidak ada seorang pun manusia yang memahami apa yang dia rasai ketika ini yang mereka tahu hanya menjuri dan terus menyalahkan dirinya kerana berubah begini.

"Aku Tahu engkau tengah sedih sebab tu kau jadi macam ni Tapi tak salahkan kalau engkau tengah sedih engkau cari Allah bukannya engkau tiada manusia yang berubah daripada kebaikan ke arah kejahatan bukan tak Takut ke bila kau berubah ke arah kejahatan Suatu Hari Nanti engkau akan menyesal sebab kau pilih jalan hitam untuk teruskan hidup engkau."
Maya hanya buat muka malas nak dengar dia rasa tak perlu pun dia mendengar Setiap apa yang disampaikan oleh Farhan ketika ini kerana dia rasa lelaki di hadapannya tidak layak untuk memberi nasihat.

Manusia memang selalu prajudis dengan seseorang jika Awalnya dia kenali seseorang itu adalah manusia yang kurang baik akhlaknya.

"Aku tak perlukan nasihat daripada lelaki keparat macam kau. dah kalau kau nak keluar sangat Keluarlah engkau dah tak payah datang rumah ni lagi."
Tengking Maya sekeras-kerasnya Dia merasakan Tiada seorang pun manusia yang boleh menghalang dirinya yang sekarang dia dah bertekad dengan diri sendiri supaya ikut pangkal hati jangan ikut matlamat orang lain kerana disebabkan matlamat dan kata-kata manusia lah hati dia terluka.

"Maya kalau satu hari nanti engkau dah betul-betul berubah aku akan cari kau dan aku akan Pulihkan semua keadaan."
Maya hanya berdiam dia tunjukkan riak wajah yang sangat angkuh di hadapan Farhan.

"I don't need your help. Just Let It Go I don't want to see your face any more." Balas Maya lagi dia langsung tidak memandang seinci pun riak wajah Farhan ketika ini kerana hati dan perasaannya sangat membenci.