PROLOG

"Ibu kalau Mar main kat sini boleh?"Tanya Marsha Natly yang berwajah manis itu dengan rambutnya diikat dua.Puan Azizah hanya mengganguk pintaan anaknya itu.Bukan main gembira si kecil itu bermain gelongsor walaupun sering terjatuh.Tanpa disedari anaknya terlanggar seseorang di hadapannya dengan tidak sengaja.

"Oi berani kau langgar aku?Bangunlah pastu minta maaf apalagi!"kata lelaki kecil itu dengan bengis.Ayahnya datang membawa kayu bersamanya.Puan Azizah berasa tidak sedap hati lalu pergi ke arah anaknya dengan segera.

"Eh kita pulak yang kena minta maaf..Awaklah kena minta maaf awak yang langgar dulu!Ingat kita buta ke tak nampak ha!"marah Marsha kerana dituduh bukan2. itu membuatkan amarah lelaki kecil itu makin mendadak.Ayahnya memerhatikan ibunya yang dari tadi tercegat di situ.


"Kau masih tak boleh jaga anak kau walaupun kau masih banyak hutang dengan aku Eh makcik?Jangan ingat suami kau dah mati hutang dah selesai.Aku bagi tempoh bayar dengan segera kalau tak aku tahu nak buat apa ngn anak kau ni faham!!"ujar ayahnya lantang..Rupa rupanya dia seorang gangster terkenal yang selalu membunuh penghutang yang tidak membayar hutangnya.Sang ibu ketakutan lantas membawa anaknya pergi dari situ.

"Hei budak kecik..Ayah awak jahat sebab selalu ganggu mak kita!Kalau kita jumpa awak lagi!Kita tahulah nak buat apa ngn awak!!Tunggu tau!"teriak si kecil itu sebelum pergi dari situ.Lelaki itu hanya tergelak dengan kata-kata gadis itu.

"Marsha,jangan selalu kita bersangka buruk pada orang cuba lihat pada nenek Marsha kat Sepanyol tu.Dia selalu cakap ngn ibu yang walaupun kita susah kita tak boleh kutuk orang.Ibu tahu kita susah nak hadapi tapi Marsha boleh tolong ibu kan?"kata Puan Azizah.Sebelum ibunya berkahwin dengan ayah memang hidup nya bahagia di Sepanyol tapi berubah apabila mereka datang ke Malaysia kerana tiada sumber pendapatan bahkan suaminya seorang kaki judi menjadikan sang ibu sangat susah hati.

"Ibu nak suruh mar Tolong apa?"tanya Marsha dengan ingin tahu.

"Kita sama-sama tolong ayah langsaikan hutang tu bila Mar dah besar nanti..Ok?"ujar Puan Azizah lalu tersenyum.Anaknya hanya menuruti dia akan buat apa sahaja yang mampu membahagiakan hati ibunya itu.



#Next Update Soon