Cerita 1:Kawan Nenek

Ini adalah pengalaman mak kawan aku.Biar aku namakan kawan aku tu Chempaka (bukan nama sebenar).Kisah ini mak Chempaka yang ceritakan pada Chempaka.

Ceritanya begini..(Sorry cliche haha)

( Aku akan bahasakan cerita ni sebagai aku supaya korang senang nak faham.)

Mak aku selalu cerita tentang nenek aku.Tapi ada satu cerita tentang nenek aku yang takkan aku lupa.Ceritanya begini..Nenek aku suka tanam pokok bunga.Dengan halaman rumah nenek aku penuh dengan pelbagai jenis bunga yang cantik-cantik.Bunga ros,bunga melur,bunga kertas semua ada.Tapi ada satu bunga yang nenek aku paling sayang iaitu bunga melur putih.Bunga melur putih yang nenek aku tanam ni ada satu je.Tapi dalam banyak-banyak bunga yang lain,bunga ni lah yang dia akan jaga betul-betul.Ada suatu pagi tu,dia seperti selalu akan siram pokok bunganya.Tapi,yang peliknya,dia mesti akan siram setiap pokok bunga dengan cepat kecuali pokok melur putih tu.Semasa tengah siram pokok bunga lain,mesti dia akan pandang pokok bunga melur tu dan ckp "kejap ye"berulang -ulang kali.Mak aku hairan tapi selepas beberapa lama dia buat begitu,mak sudah tidak ambil kesah lagi.Tapi,mak aku mula pelik lagi sekali lepas mak aku nampak nenek aku mula bercakap dengan pokok bunga melur putih tu.Mak akubsangatlah pelik tengok dia cakap dengan pokok bunga tu.

Walaupun aku rasa benda tu pelik.Dua orang kakak mak aku buat tak kesah saje.Macam benda tu dah biasa.Setiap kali mak aku tanye kenapa dengan nenek pada atuk,atuk hanya diam dan suruh mak aku jangan tanya nenek.

Tapi satu hari,mak aku tertanya nenek.Masa mak aku tanya tu,muka nenek aku memang nampk berkerut sangat ii.Macam marah pun ada.Pastu nenek aku masuk rumah dan start bergaduh ngan atuk aku.Lepas gaduh tu nenek aku masuk bilik dan tidur.

keesokan harinya,atuk aku panggil aku dan bagitau aku sebb kenapa nenek suka bercakap ngan bunga tu.Rupa-rupanya,bunga melur itu ialah bunian yang suka berkawan dengN nenek aku.Dia suka bercakap dengan nenek aku.Sejak tu aku tak tanya dah bende ii tu kat nenek.

Makin lama,nenek makin taksub dengan bunga tu,mak aku cakap nenek mula kuat marah,dia taknk diganggu dan taknk masak.Mak dan adik beradik dia mula dah tak tahan dengan sikap nenek.Tapi mak aku cakap,diorang takde pulak panggil ustaz sebb d atuk aku kekadang akan rawat nenek aku kalu dia dah teruk sgat.

Selepas beberapa tahun,nenek aku pun meninggal dunia (al fatihah untuk nenek),bukan sebab jin atau ape.Hanya sebb allah dah tarik ajal dia.Masa mak aku tau yang nenek aku dah meninggal(masatu,mak aku dah kahwin dan dah tinggal kat bandar) dia pun datanglah kan untung bersihkan nenek,kemas rumah dan macam ii lagi.

Lepas dah sampai dan buat ape yang patut,mak aku tengah kemaskan rumah dengan kakak ii dia dan atuk aku.Masa tengah kemas ii mak aku perasan yang bunga melur tu masih mekar walaupun dah bertahun.Mak aku pun tergerak hati nak siram pokok tu dan dia pun siram lh.Malam tu pulak diorng semua (kakak dia dan atuk ) pun tidur lah kat situ.Mase nak tidur tu mak aku tetiba dengar suara orang yang sedang menangis dekat luar.Teresak ii sangat.Mak aku ingat yang itu mungkin kakak dia tengah nangis kat luar sebb taknk orng lain dengar.Tak semena ii mak aku pun nangis skali.

Esoknya dia nampak kakak dia tengah dudk termenung kat luar.Mak aku tergelak kecik dan tepuk bahu kakak dia pastu cakp "bukan main kuat kau nangis semalam"Then kau tau dia ckp ape..kakak mak aku cakap "mana ada aku nangis aku kan dalam bilik air tengah basuh baju.Mak aku terdiam.Baru mak aku ingat yang kakak dia tu memang ada masuk bilik air.Dan suara tangisan yang mak aku dengar tu pulak dekat luar betul ii kat halamn rumah.

Masa tengah tergamam tu mak aku perasan yang pokok bunga mawar putih tu dah layu.Tersangat lah layu mcm tak pernah siram.Padahal dia baru siram semalam.

Masa tengah diorng makan kat dapur,mak aku mula bukak balik cerita pasal bunga tu.Cerita punya cerita,atuk aku cadang nak panggil ustaz.Petang tu ustaz datang dan bagitau kiteorng semua bende .

Memang pokok bunga mawar tu ada kaitan ngan bunian (mungkin jelmaan atau ape mak aku tak ingat).Pastu ustaz tu ckp lagi yang bunian th dah kawan lama dengan nenek aku.Jadi lepas nenek aku meninggal dia pun balik kedunia dia.Ustaz tu cakap lagi yang belakang rumah atuk dan nenek memng ade laluan bende tu .

Sekarang bunga mawar tu memang dah betul ij takde.Rumah tu pun dah penuh degan semak samun sejak atuk dah meninggal dunia (al fatihah untuk atuk aku)kiteorng pulak tak selalu balik rumah nenek selain untuk kemas ii kan .

SEKIANN..