Bab 1 ( rantai berbentuk hati )

Adam : Ak....Aku kat mane...Kenapa tempat ni gelap dan sunyi...Hoiii !!ade orang tak kat sini ?.....Takde jawapan . Baik aku berjalan daripada duduk sini tak buat apa-apa.

ketika Adam menoleh ke kiri dia ternampak satu bayangan seorang budak perempuan memakai baju uniform sekolah sama dengan uniform sekolah Adam...

Adam : Ehh!! macam aku kenal je ... budak perempuan tu . Muka perempuan tu aku tak nampak sebab gelap jadi aku hanya nampak badan dia je ...

Adam memberanikan diri dan cuba menghampiri budak perempuan itu . Tiba tiba tempat itu berubah menjadi stesyen kereta api !!

Budak perempuan itu semakin menghampiri landasan kereta api . Adam menjerit kepada budak perempuan itu.

Adam : Hoii!! Apa ko buat !!? jauh dari landasan tu !!

Budak perempuan itu tidak memperdulikan dia dan terus menghampiri landasan kereta api.

Choot...Choot!! Bunyi kereta api semakin hampiri

Adam : Hati - Hati !!! Adam menjerit sekuat hati.Sebelum sempat budak perempuan itu memandang ke arah Adam kereta api itu melanggarnya . Seutas rantai yang berbentuk hati tercampak keluar landasan kereta api .

Adam berasa terkejut dan ketakutan kerana perempuan itu hilang dan tiada kesan darah yang berada di landasan kereta api . Hanya tinggal seutas rantai ...
Adam berasa pelik . Adam cuba menggambil rantai itu tetapi semua menjadi kabur ...

Ringgggg...Bunyi jam

Adam : erm...?? Ak...Aku mimpi buruk lagi...Mesti ade kene mengena dengan mimpi aku ni ... Ahh aku baru ingat ...Rantai tu macam aku pernah nampak. Tapi kat mane ye ? Haihh sape budak tu harap - harap takde apa apa terjadi kali ni ..

Sebelum ni aku mimpi mesti menjadi kenyataan ia membuatkan aku rasa aku ada super power ... Tapi ia membuatkan bulu roma aku berdiri tegak sebab semuanya mimpi buruk ...menjadi kenyataan.

Adam : Ahhh aku dah lambat mimpi punya pasal aku dah lambat baik aku cepat sebelum aku kene marah lagi macam hari tu.

Adam bersiap - siap ke sekolah .

Adam ialah anak tunggal ibu dan bapanya meninggal dunia ketika dia berumur 7 tahun .Sekarang dia tinggal bersama makcik dan pakciknya yang peramah

Adam : saya pergi dulu mak su

Mak su : baiklah hati hati ya

Sampai di depan pagar sekolah

Adam : baik aku cepat sebelum kelas bermula

Ketika Adam menaiki tangga seorang budak perempuan yang memakai seutas rantai berbentuk hati menghampiri Adam .

? : Hi Adam . Budak perempuan itu senyum kepada Adam

Adam : Ehh Riana rupanya aku ingat sape lah tadi .

Riana : Hihi . Jom ke kelas kita dah lambat ni .

Mereka berdua pergi ke kelas bersama sama . Riana adalah kawan baik Adam dan lisa . Riana juga sama kelas dengan Adam.

Adam : ( Riana aku harap ko takkan apa apa ...) Adam tahu yang Rianalah budak perempuan di dalam mimpinya.

Sesi pembelajaran sudah bermula

Lisa : Hi Adam.Mana Riana ?

Adam : Hi. Mungkin riana dengan Danish kot .

Lisa : Ohh yelah kot kan diorang couple .

Adam : Emm boleh tak aku nak tanya ko sesuatu ...

Lisa : Hemm tanyalah . Apa dia ?

Adam : Erm rantai yang ada pada riana tu sapa bagi ?

Lisa : Ohh itu Danish yang bagi kat riana ... Kenapa ko tanya ?

Adam : Ohh takde apa apa saje je tanya.
( Hmm mesti ada kene mengena dengan diaorang berdua )

Sesi persekolahan sudah berakhir untuk hari ni

Adam : Ahh penatnya balik nanti nak terus tidur tapi .... Aku takut ...Mimpi tu datang lagi... Ahhh kenapa aku ?

Adam menunggu kereta api untuk pulang ke rumah . Adam ternampak seorang perempuan menggenggam rantai yang berbentuk hati di tangannya sambil ..... menangis ...

Adam : Eh itukan riana apa dia buat tu ? Ehhhhh dia mencampakan rantai tu ? Tapi kenapa ... Ahhhh dia pergi ke tengah landasan kereta api ... Dia nak buat apa tu bunuh diri aduhhh takkan lah mimpi aku jadi kenyatan lagi baik aku selamat kan dia sebelum kereta api datang

Adam berlari untuk menyelamatkan Riana dia berharap mimpi itu tidak menjadi kenyataan kerana Riana ialah kawan baiknya sejak kecil .

Adam : Apa ko buat ni hah !!? Ko nak bunuh diri ke hahh ... Ini bukan penyelesaiannya ko tahu tak !!!

Tetapi riana tidak memperdulikan kata - kata Adam dan terus menangis

" chooot choot ", kedengaran bunyi kereta api sedang menghampiri .

Adam sedaya upaya untuk menarik tangan riana tetapi ...Riana menolak Adam keluar dari landasan ...Kereta api itu melanggar riana ...Adam terkejut dan kaku...Adakah mimpinya menjadi kenyataan...Ya....

seutas rantai berbentuk hati terbelah dua ...

Adam: Ahhhhhh!!! Adam menjerit dan menangis ... Dia baru perasan di sekitarnya ...Tiada satu pun orang...

Hari sudah berlalu ...Kematian riana masih membuatkan Adam tertanya .

Adam : Kenapa Riana membunuh diri...Apa sebabnya? Adakah mimpi buruk aku akan diteruskan ....Aku takut ...Ahh aku tahu!!! Rantai tu macam bagi pentunjuk . Aku kene pergi jumpa Danish sekarang untuk mendapatkan jawapan.

Adam mencari Danish di sekitar kawasan perumahan.Dia berjumpa Danish di taman pemainan dengan....Seorang perempuan!!!

Adam : Ciss celaka ko ,baru beberapa hari selepas kematian riana dia tak amik kesah pun !! lepastu cari orang lain pulak ,tak guna punya Danish !!!

Adam menghampiri mereka berdua dan berkata

Adam : Woii Danish apa ko buat ni hah!!?

Danish : Hmm buat ape kitaorang bual - bual je.

Adam menarik Danish jauh dari perempuan itu

Adam : weh baru Riana meninggal dunia beberapa hari lepas ko dah ade pengganti

Danish : suka hati aku ahh ko sebuk apa !!?

Adam berasa benggang dan marah pada Danish . Danish bagaikan seorang playboy aku kene tahu jugak kenapa Riana sanggup membunuh diri.

Pada malam itu Adam bermimpi lagi tentang Riana tapi kali ini mimpinya berbeza dengan hari yang lain . Dia bermimpi tentang mengapa Riana sanggup membunuh diri .

Adam : Eh!! Aku kat sekolah ? Hmm sungguh misteri ....Ehh itukan Riana apa dia buat kat belakang dinding tu..? Dan apa yang dia tengok tuu...Ohh Danish ... WHAT!!!? Danish ci....cium perempuan lain... Ohh patutlah Riana patah hati ... Eshhh sangup Danish buat macam tu kat Riana !! Playboy betul !!!....Maafkan aku Riana aku tak tahu .... kalau aku tahu yang Danish macam ni aku takkan kenalkan dia dengan kau...Riana...