TERBARU

Jangan Kau Pergi!

Fatin Ismail

4.8

 ~ Aku lebih rela untuk tidak mengenalimu daripada harus, melupakannmu! ~ Fatin March Ismail. Seorang gadis melayu yang penuh dengan sopan santun. Berkulit sawo matang. Amat disayangi oleh kedua ibu bapanya. Memilih untuk melanjutkan pelajarannnya di Netherlands yang jauh nun di sana. Dia langsung tidak kenal erti cinta. Cintanya hanya untuk alam semesta. Dia amat bencikan lelaki melayu! Ya! Phobia dengan lelaki melayu! Dia tidak pernah bercinta tetapi satu tragedi telah berlaku dan disebabkan peristiwa itu, hati dia telah tertutup untuk mencintai lelaki melayu! Tetapi hidupnya mula berubah dengan kehadiran seorang ' mamat poyo' kacukan France dan Netherlands. Hatinya mula dicuri dan terusik. Hidupnya semakin ceria dek usikan dari ' mamat poyo' itu. Adakah ini cinta? Entah, dia pun tak pasti kerana dia takut untuk mencintai seseoarang. Cinta itu membebankan?.  Tetapi keseronokan itu tidak kekal lama apabila ' mamat poyo' tersebut terpaksa pergi meninggalkannya.          " Aku faham kau tapi ak....."-'mamat poyo'       " Tak, kau tak paham aku, kalau kau faham, kau takkan tinggalkan aku!" Pemergian ' mamat poyo 'meninggalkan satu kata kata misteri, " Ik hou van je" Itulah kata kata terakhir 'mamat poyo ' itu sebelum pergi meninggalkan Fatin. Adakah ia membawa maksud yang mendalam? Atau ia hanya sekadar kata kata biasa? Fatin menjalani hidupnya seperti biasa setelah ketiadaan ' mamat poyo' itu. Segala rasa marah, benci, kecewa, dan rindu cuba untuk disembunyikan. Tapi, setelah 2 tahun berlalu, kesakitan kembali menusuk kalbu. 'Mamat poyo' kembali buat kali ke 2. Adakah ada maksud tersirat? Atau hanyalah sekadar kebetulan?          " Fatin, wait, for me..."          " What?! Wait for you? I've been waiting for 2 years! 2 years!..." Kehadiran Adam, jejaka melayu, memberi sinar baru dalam hidup Fatin, tapi disebabkan tragedi silam, dia tak dapat menerima cinta dari Adam hanya disebabkan dia orang melayu?! Rasa cinta Adam terhadap Fatin tergugat apabila dia mengetahui bahawa ada orang lain yang juga menaruh hati pada Fatin!. Merissa? Seorang gadis Dutch  yang sanggup lakukan apa saja untuk memastikan ' mamat poyo' tersebut berada dalam genggaman tangannya.         " She deserved that! And you? You are mine!" - Merissa. Kehandiran Merissa , Adam, dan ' mamat poyo' kacukan France dan Netherlands itu membuatkan hidupnya tidak senang duduk. Perkara ini menjadi lebih rumit apabila ibunya mempunyai pendapat yang bertentangan dengan pendapat Fatin.       " Mama nak kamu menikah dengan jejaka melayu, no matter what happen, malay is malay!" - Puan Fazliana       " Tapi ma, Fat....."       " Takde tapi tapi! Fullstop!" Hidupnya menjadi lebih sukar apabila ibunya mengenalkan Fatin dengan seorang jejaka melayu idaman wanita malaya. Kacak, kaya, putih, tinggi dan berkejaya. Sungguh sempurna. Tetapi tidak bagi Fatin.          " Ayah awak ada jual aircond ke?" - Daniell Ridza           " Ayah saya arkitek, bukan jual aircond!"         " Tak, sebabnya, mata saya sejuk setiap kali pandang awak." - Daniell Ridza 3 lelaki ? 1 perempuan psycho? Memang menyukarkan kehidupan! Antara ' mamat poyo', Adam dan Daniell Ridza, siapakah yang akan berjaya menakluki hati Fatin? Tapi siapa sangka, mereka berempat mempunyai rahsia yang tersendiri!

MY IDEAL ITALIAN GUY

Nisa Tuah

5

Known as Jejaka Idamanku, Lelaki Italy. Pertemuan yang tidak dijangka buat mereka berdua. Ceo Italy yang tiada agama bertembung dengan gadis beragama Islam. "Why you didn't shakes hand with me?"-Kim Rossin Stuart. "My religion said forbidden for touching who's not married yet.Include hand shake or whatever"- Neny Robin. Takdir menyebelahi mereka. Dengan ketentuan-Nya, mereka bertemu lagi, lagi dan lagi. "I don't want a worker like you. You have bad attitude, did you know that?" - Kim Rossin Stuart. Eii. Ada yang kena pijak nanti. Dia tak faham bahasa melayu kan. "Lagi buruk perangai dia. Dah lah suka menilai orang. Apa dia ingat dia tu Tuhan?"- Neny Robin. Neny Robin, sungguh dia tidak suka dengan kehadiran lelaki itu. Sekali lagi, dia terpaksa menjadi kepada Personal Assistant CEO Italy itu. Dia redha. "Kerja keras sikit." - Kim Rossin Stuart. "Encik pandai cakap Melayu?"- Neny Robin "Of course. I know." - Kim Rossin Stuart. Terlopong mulut Robin. "Robin, bagi awak agama ni sebenarnya untuk apa?" - Kim Rossin Stuart. Kagum. Ya, itu yang dirasa dalam diri Stuart selepas mendengar penjelasan daripada mulut gadis berhijab ini. Dengan perwatakan muslimah yang dibawa Robin, Kim Rossin Stuart hatinya terdetik untuk mengenali agama Islam. Menjaga rumah tangga bukan sesuatu yang senang. Ia perlu menggunakan tanggungjawab yang berat dan kerja bertolak ansur sesama sendiri. Ketika emosi tidak stabil janganlah dibuka mulut. Kerana mulut badan binasa. "Abang cintakan sayang kerana Dia, sayang. I love you, mia bella. Te amo. Don't you ever think that I will leave you alone, never. Even you told me to leave you, I won't. Just stay by my side." - Kim Rossin Stuart. Dapatkah mereka mempertahankan rumah tangga yang dibina apabila bencana menghempap mereka?